Hopp til innhold

Fagstoff

Reklamefilmen

Hensikten med en reklamefilm er å selge et produkt eller en tjeneste. Reklamefilmer vises både på kino, på TV og på nett. Identifikasjon og troverdighet er viktig i all reklame. Reklamefilmer bruker ellers samme virkemidler som spillefilmer.

Film i fortettet form

Som i all annen reklame er hensikten med reklamefilmen å skape oppmerksomhet rundt et produkt eller en tjeneste. I motsetning til reklamefotoet og reklameplakaten, kan filmen forteller en historie med både begynnelse og slutt. Et godt plot er alfa og omega. Formidling av fakta er av mindre betydning.

Reklamefilmen bruker de samme filmatiske virkemidlene som spillefilmen, men framstår i en fortettet form. Ikke minst gjelder det reklamefilmer som skal vises på TV. Det er vanlig å lage disse slik at de kan vises i fullversjon, kortversjon eller kort kortversjon, alt etter hvor mange reklamesekunder man har til rådighet.

Identifikasjon

Filmmediet er et sterkt medium som lett appellerer til følelsene våre. Derfor er det viktig at vi kan identifisere oss med de menneskene og de situasjonene vi møter i filmen. De fleste av oss synes gamle reklamefilmer er rare. Folk oppfører seg og snakker på en måte som vi ikke kjenner oss igjen i. Det er også grunnen til at amerikanske eller franske reklamefilmer sjelden slår godt an i Norge.

De mest effektive reklamefilmene er de som treffer grunnleggende følelser som vi alle kjenner oss igjen i: behovet for nærhet, omsorg og for å lykkes i hverdagen. Humor brukes mye i reklamefilmer. En god latter gjør at vi knytter positive følelser til reklamebudskapet.

Troverdighet

Troverdighet er viktig. I Norge er vi oppdratt til å avsløre alle som prøver å påvirke oss i en bestemt retning. Derfor er det et smart trekk av reklameprodusentene å spille på ironi. Som kjent: ”Solo hjelper kun mot tørste”. Var det ikke det vi visste!

Se reklamefilmen Solo - Sannsynligvis den eneste brusen som ikke hjelper mot noe annet enn tørsten

Eksempler på reklamefilm

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 27.04.2018

Læringsressurser

Sammensatte tekster