Rasisme i "Eg snakkar om det heile tida"
Camara Lundestad Joof presenterer boka si slik i et interjvu med NRK:
– Boken handler om å være født her, være norsk, men brun – men likevel ikke alltid få tildelt den norske identiteten sin. Om hvordan man bærer vold og rasisme i kroppen sin.
– Har du blitt utsatt for mye av det?
– Jeg har blitt banket opp av nynazister i Sandefjord da jeg var 14 år gammel, og da jeg var seks år ble jeg slått med paraply fordi en dame ikke mente at jeg fortjente å gå med nordlandsbunad.
Likevel understreker hun at det er de små kommentarene som stikker dypest.
– Det er sånn som å bli mistenkt for å snike av medpassasjerer, når du har billett til første klasse på toget. Eller å bli anklaget for å være prostituert uten videre i Oslo.(NRK.no, 2018)
Oppvarmingsoppgave
Sitt sammen i grupper og diskuter:
- Har dere noen gang selv opplevd eller sett eksempler på diskriminering på grunn av utseende?
- Hvordan reagerte dere da dere opplevde eller så dette?
- Om den samme situasjonen hendte på nytt – ville dere reagert annerledes da?
Oppgave 1. "Å slutte"
Relatert innhold
Les det første utdraget fra Eg snakkar om det heile tida.
- Jeg-personen forteller om mange forskjellige følelser som vekkes i henne når hun opplever rasisme eller prøver å forklare hvite mennesker hvordan rasisme kjennes. Hvilke ulike følelser forteller hun om?
- Hvilke språklige virkemidler bruker hun for å få fram følelsene sine?
- Hvordan understreker virkemidlene følelsene hun har?
Oppgave 2. "Bunad 1"
Les historien om da jeg-personen hadde på seg bunaden for første gang på 17. mai.
- I det andre avsnittet er det en sterk kontrast mellom jeg-personens følelser og den reaksjonen hun får fra den gamle dama. Hvordan påvirker denne kontrasten din oppfatning av historien? Hvorfor?
- Hva tror du jeg-personen mener med de to siste setningene: "Så historia handlar om at mormor var ein superhelt. Nokre gonger for di skuld, men kanskje mest for mi eiga."
- Lag en tegneserie av historien. Pass på at du ikke gjør det til komikk, men får fram alvoret i den korte teksten.
Oppgave 3. "Å reise med fly" og "Å reise med tog"
Les de to korte tekstene "Å reise med fly" og "Å reise med tog". Diskuter i grupper:
- Hvilke følelser vekkes i dere etter å ha lest disse tekstene?
- Hvordan viser disse tekstene jeg-personens utenforskap?
Relatert innhold
Kilde
Kristoffersen, K.J. (2018, 18. juni). "Vil bekjempe rasisme med ny bok: – Jeg ble slått for å gå med bunad". Hentet 16.04.2020 fra https://www.nrk.no/nordland/vil-bekjempe-rasisme-med-ny-bok_-_-jeg-ble-slatt-for-a-ga-med-bunad-1.14089692