Annerledes
Del 1. Tankene deres om forventninger til gutter
Gå sammen i grupper. Lag en tabell som den dere ser under og diskuter ut fra egne erfaringer i hverdagen. En er sekretær og noterer ned svar i hver kolonne i tabellen.
Hva skal gutter gjøre? | Hva skal gutter ikke gjøre? |
---|---|
Hvilke forventninger har samfunnet til hvordan gutter skal se ut, kle seg, oppføre seg og hva de skal være interessert i? | Hvilke forventninger har samfunnet til hvordan gutter ikke skal se ut, oppføre seg og hva de skal være interessert i? |
Del 2. Les med en partner
Gå sammen i par. En av dere skal ha rolle som "leser", den andre som "lytter".
Hva skal "lytteren" gjøre?
- sitte stille og lytte
- svare på spørsmålet leseren stiller mot slutten
Hva skal "leseren" gjøre?
- Les novella "Annerledes" høyt for "lytteren" (lenke nederst på sida). Men stopp når du kommer til det siste avsnittet. Still da spørsmålet: "Nå er det bare noen få setninger igjen av novella. Hva tror du skjer?"
- Etter at "lytteren" har kommet med sitt forslag – les ferdig novella.
Hvordan gikk det? Klarte lytteren å komme med et forslag som ligna avslutninga, eller så hen ikke denne avslutninga komme i det hele tatt?
Del 3. Diskuter i par
- Hva mener dere forfatteren ønsker å fortelle deg som leser med denne teksten?
- Hovedpersonens sinnsstemning skifter hele tida. Hvor mange slike stemningsskifter (små vendepunkter) finner vi i teksten?
- Kommer opplysninga om at hovedpersonen er en gutt helt overraskende, eller finner du frampek i novella som antyder dette?
- Hvilken konflikt opplever hovedpersonen? Og hvilken løsning på konflikten har han valgt så langt i livet?
- Hovedpersonen regner ikke med at han vil møte forståelse hos noen andre for hvordan han er. Har han grunn til å være redd? Grunngi svaret deres.
Del 4. En kortfilm om kjønn og identitet
Kortfilmen Bendik og Monsteret
Skriv alene først:
- Hvordan viser filmen at samfunnet har spesielle forventninger til gutter?
- Hvorfor tror du de som har laget filmen, har satt inn et monster som er snilt og ikke liker å skremme?
- Hva mener du er temaet i filmen?
- Velg ett sitat fra filmen som du syns får fram tematikken godt.
Gå sammen i grupper:
- Diskuter spørsmål a–c.
- Fortell hverandre hvilket sitat dere valgte, og hvorfor dere valgte nettopp dette.
Del 5. Sammenlign novelle og film
Sitt i grupper. Ha hvert deres ark eller hver deres PC foran dere. Den første delen skal dere gjøre uten å snakke sammen.
Fullfør setningene under:
- Jeg mener den viktigste likheten mellom novella og filmen er ...
- Jeg mener den viktigste forskjellen mellom novella og filmen er ...
- Høyde-/vendepunktet i filmen var da ...
- Høyde-/vendepunktet i novella var da ...
- Det viktigste virkemiddelet for å få fram temaet i novella er ...
- Det viktigste virkemiddelet for å få fram temaet i filmen er ...
Les deretter opp for hverandre. Har dere lagt vekt på det samme? Diskuter og begrunn setningene dere har laget.
Del 6. Skriv et avsnitt i par
Nå skal dere prøve dere på å skrive i par. Målet med oppgava er å skrive ett avsnitt der dere sammenligner ett moment i filmen og novella. Dere kan velge mellom å:
- skrive et avsnitt der dere sammenligner temaet i tekstene
- skrive et avsnitt der dere sammenligner høyde-/vendepunktet i tekstene
- skrive et avsnitt der dere sammenligner det viktigste virkemiddelet i tekstene
Dere bestemmer selv hvilken strategi dere vil velge:
- Taktikk 1: Dere skriver hver deres førstesetning på et avsnitt og bytter etter hver setning.
- Taktikk 2. Dere starter på hvert deres avsnitt, men bytter ark/dokument hvert tredje minutt.
- Taktikk 3. En snakker, mens den andre skriver. Diskuter om høytlesinga viser at språket må fikses på noen steder.
- Taktikk 4. Egen taktikk som dere finner på selv.
Bruk gjerne ressursen som er lenket til under som modelltekst.
Del 7. Få noen andre til å vurdere dere
Nå skal dere sitte med to avsnitt. Ta det avsnittet dere mener er det beste og bytt med et annet par i klassen. Nå skal dere kommentere hverandres tekster skriftlig, som om dere var lærere. Legg vekt på dette:
- Gjør temasetninga det klart hva avsnittet skal handle om?
- Er det brukt fagbegreper om virkemidler der det er relevant?
- Har setningene god oppbygging?
- Er det brukt setningskoplere, slik at det er god flyt mellom setningene?
- Er sammenligningene relevante og begrunnet ved at skriveren viser til sitater eller konkrete hendelser i novella/filmen?