Årsplan og arbeidsmåter i norsk YF - Norsk (YF) - NDLA

Hopp til innhold
Veiledning

Årsplan og arbeidsmåter i norsk YF

Det er mange måter å nå et mål på. Her får du noen forslag til hvordan du kan arbeide med å nå kompetansemåla i norskfaget i LK20.

Fagressursene i norskfaget på NDLA dekker alle kompetansemåla i læreplanen (LK20). Det rike utvalget av ressurser gjør at du kan tilpasse innholdet til ulike elevgrupper og den måten du liker å undervise på. Vi håper også at våre forslag kan inspirere deg til å prøve ut noe nytt.

Årsplan vg2 YF

  • Vi har laga et forslag til årsplan med tema, arbeidsmåter og vurderingssituasjoner. Last gjerne ned og tilpass til dine undervisningsgrupper.
  • Årsplanen speiler fagfornyelsens vekt på utforskende og tverrfaglig læring. Vi har lagt inn de tverrfaglige temaene og kjerneelementene i egen kolonne i planen. I tillegg har vi lagt inn forslag til hvilke fag det kan være naturlig å samarbeide med om visse emner.

Skriveopplæring

Skriveopplæringa er blitt enda viktigere i ny læreplan, ikke minst ved at fagartikkelen som sjanger framheves i kompetansemåla. Det samme gjelder for rettskrivning og tegnsetting. NDLA vil gjerne bidra til å gjøre elevene til bedre skrivere. Årsplanen legger opp til at de får øvd seg i både kreativ og analytisk skriving, samt skriving i yrkesretta sjangere.

La elevene finne stemmen sin

Et viktig prinsipp i årsplanen er variert undervisning. Derfor foreslår vi at perioder med mye skriftlige aktiviteter veksler med perioder med vekt på muntlige aktiviteter. For eksempel er ressursene som handler om å lese og diskutere litteratur fundert på prinsippet om at alle elevene skal bidra. Aktiv deltakelse øker oftest både engasjementet og lærelysten.

Vi har foreslått både fagsamtale, podkast og foredrag som vurderingsform. Men husk på at et foredrag kan være mye mer enn verbal enveiskommunikasjon. Sjekk for eksempel ut ressursen 11 kreative tips til framføringer (ndla.no), som du også finner i årsplanen.

Tips til vurderingsarbeid

Jakten på vurderingssituasjoner har tradisjonelt sett vært et stressmoment for mange norsklærere. Hett tips: Ikke bruk tid på å samle inn flest mulig vurderinger! La heller klassen få tid til å skrive ofte og diskutere hva som er en god tekst og et godt språk.

Ulike vurderingsformer

Norsklæreren ender fort opp med mange innleveringer som det skal gis grundige tilbakemeldinger på. Det er ganske tidkrevende, så kanskje våre tips om ulike måter å vurdere elevenes kompetanse på kan hjelpe deg?

Relatert innhold

Skrevet av Marthe Johanne Moe og Åsa Abusland.
Sist faglig oppdatert 28.09.2021