Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Krt, 1kelt & personli

Sosiale medier former liva våre, men former de språket? I disse oppgavene skal du reflektere over egen språkbruk.

Oppgave 1. Er tegnsetting "care"?

Del 1

  1. Beskriv og gi eksempler på forskjellene mellom språket du bruker når du skriver tekster på skolen og chatter med venner i sosiale medier. Ta utgangspunkt i punktene nedenfor:

    • ordtilfang

    • tegnsetting

    • setningsoppbygging

    • rettskriving

  2. Lærerne dine vil antakelig rette deg hvis du skriver "care", "lø", "lol" eller "serr". Gjør de rett i det, eller bør de tillate det? Begrunn svaret.

Del 2

Diskuter i grupper:

  1. Hvorfor skriver vi mer som vi snakker når vi bruker sosiale medier?

  2. Mange tilpasser språket sitt til ulike sosiale medier, og det gjør kanskje dere også? Diskuter følgende:

    1. Mellom hvilke sosiale medier er språkforskjellene størst?

    2. Hva skiller språket du bruker i disse mediene?

    3. Hvorfor bruker du forskjellig språk i disse mediene?

  3. Diskuter påstanden: Språket i sosiale medier påvirker ikke standardspråket, men er begrensa til sosiale medier og bestemte sosial grupper.

Oppgave 2. Formelt og uformelt

  1. Vi skriver oftere i hverdagen enn før. I hvilke ulike situasjoner skriver du i løpet av ei gjennomsnittlig uke?

  2. I hvilke situasjoner skriver du formelt, og i hvilke skriver du uformelt? Tips: Lag tre kolonner i Word med overskriftene "Formelt", "Midt i mellom" og "Uformelt".

  3. Velg en situasjon fra hver kategori, og prøv å beskrive konkret hva som gjør språket uformelt eller formelt.

  4. Språkforskerne sier det er færre situasjoner der vi opplever det naturlig å være formelle enn tidligere. Hva kan være årsakene til det?

Oppgave 3. Et generasjonsspørsmål

Del 1

Den digitale teknologien utvikler seg i høyt tempo og gjør at nye ord oppstår og andre ord blir "gammeldagse". Mange nye ord er såkalte "moteord", ord som gjerne brukes i en kortere eller lengre periode.

  1. Hvilke ord eller uttrykk er på moten på internett og i sosiale medier akkurat nå?

  2. Hvilke ord er "gammeldagse", eller "so last year"?

  3. Er det norske eller engelske ord/uttrykk som dominerer blant moteorda og de "gammeldagse" orda?

  4. Hvordan ville du ha forklart følgende ord for besteforeldrene dine?

    • hashtag

    • meme

    • BUMP

Del 2

Før lot man håret vokse for å markere generasjonsskille, mens nå brukes språket i enda større grad.

Stian Hårstad, språkforsker ved NTNU (Hammersmark 2018)

Diskuter:

  1. Hvordan bruker du og vennene dine språket til å markere tilhørighet til hverandre og avstand til de voksne?

  2. Voksne bruker også språket for å markere et skille mellom seg og ungdom. Hvordan tror dere de gjør det?

  3. Har dere eksempler på ord, uttrykk, emojier eller lignende som dere ikke bruker lenger fordi foreldrene deres bruker dem?

  4. Hvorfor er det "kleint" når de voksne begynner å bruke ungdomsspråket?

Del 3

Mange eldre syns det er vanskelig å følge med på den teknologiske utviklinga. For det første er det mange som ikke forstår språket som brukes i tilknytning til digitale plattformer og sosiale medier. For det andre blir mye informasjon spredt i digitale kanaler som den eldre generasjonen ikke bruker.

  • Diskuter påstanden: Det digitale generasjonsskillet er både et språklig og et demokratisk problem.

Oppgave 4. Dialekt i sosiale medier

Del 1

Velg ett av alternativene nedenfor. La setninga være overskrift i et Word-dokument, og skriv fritt i fem minutter.

  1. Derfor bruker jeg dialekt når jeg skriver i sosiale medier

  2. Derfor bruker jeg ikke dialekt når jeg skriver i sosiale medier

Del 2

Dann grupper bestående utelukkende av de som valgte det samme alternativet over.

Diskuter følgende: Hvordan tror dere de som valgte det andre alternativet, argumenterer for seg?

Del 3

Dann grupper bestående av både noen som valgte alternativ 1 og noen som valgte alternativ 2.

  1. Fortell hverandre først hva dere tenkte om hverandres argumenter.

  2. Del deretter egne argumenter med hverandre.

Diskuter så følgende i gruppa:

  1. Hva er fordeler og ulemper med å skrive på dialekt?

  2. Er det noen situasjoner der dialekt passer bedre enn andre?

  3. Får de som ofte skriver dialekt, dårligere rettskrivingsferdigheter?

Oppgave 5. Språk i kommentarfelt

Del 1

Blogginnlegget Dialekt i kommentarfelt (uit.no) er skrevet av en student ved Universitetet i Tromsø. Les innlegget, og svar på spørsmåla under:

  1. Hvilken rolle kan holdningene folk har til språk og språkstil, ha for om folk bruker dialekt eller ikke i kommentarfelt?

  2. Hvorfor tror du det er vanligere å skrive dialekt når det er saker som engasjerer eller provoserer?

Oppgave 6. Fagartikkel eller essay

Skriv enten en fagartikkel eller et essay der du drøfter "språk og sosiale medier". Spørsmålene i oppgavene over gir deg noen momenter du kan trekke inn i teksten din.

Kilder

Hammersmark, K. B. (2018, 3. desember). Ikke svar med tommel opp. NRK. https://www.nrk.no/livsstil/_-ikke-svar-med-tommel-opp-1.14238784

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Christian Lund.
Sist faglig oppdatert 03.06.2021

Læringsressurser

Språk og samfunn