Oppgave
Retorikk og pandemi
Her skal du analysere og sammenligne retorikken i to filmer som tar utgangspunkt i koronapandemien som oppstod i 2020.
Hvordan er/var det å leve under koronapandemien?
- Tre stikkord: Hvilke følelser forbinder med tiden under koronapandemien?
- Tre stikkord: Hva har du savna mest under koronapandemien?
- Hva tror du er/var myndighetenes største utfordringer under koronapandemien?
- Del og sammenlign a) og b) i grupper. Hvor enige er dere?
Se filmen Sammen kan vi stoppe smitten. Takk for at du bidrar! fra Folkehelseinstituttet på YouTube.
Se filmen DNB - Er du klar når verden åpner igjen? fra DNB på YouTube.
- Hva kan være det påtrengende problemet i hver av filmene – altså det som fikk dem til å lage filmene?
- Hva tror du er formålet med hver av filmene, og hvorfor?
- Hvordan kan kunnskap om avsenderne hjelpe oss å vurdere hva som er det påtrengende problemet og formålet med de to filmene?
- Hvem er det retoriske publikummet til hver av de to filmene?
- Hva er de tvingende omstendighetene rundt hver av filmene?
Finn ut hva avsenderen av hver av de to filmene satser mest på:
- å bygge opp troverdigheten sin (etos)
- å appellere til følelsene (patos)
- å gi saksinformasjon og komme med gode, fornuftige argumenter (logos)
Grunngi svaret ditt.
- En viktig patosfunksjon er å motivere til handling. Motiverer begge filmene til handling? I så fall – hvordan?
- Hva er hovedargument eller hovedresonnement i hver av de to filmene? Og er det åpent, altså direkte formulert i filmen, eller er det skjult, altså at det kommer til uttrykk mellom linjene?
- Nedenfor finner du ei liste med eksempler på ulike følelser. Velg en eller to følelser som du mener hver av de to filmene skaper eller spiller på. Forklar hvordan de gjør det.
- Hvordan bruker hver av de to filmene virkemidler for å bygge troverdighet, vekke følelser, eller informere og/eller begrunne?
- Pek ut det virkemiddelet du syns er viktigst i hver av de to filmene og forklar hvorfor.
- Helsedirektoratets film har ikke musikk. Hvilken retorisk effekt kan det ha?
Hvilken retorisk effekt kan musikken ha i DNBs film?
- Hvordan utnytter DNB det rette øyeblikket, altså kairos, i reklamefilmen sin?
- Spiller noen av filmene på de følelsene eller behovene du og andre i klassen kjente på under koronapandemien?
- Lykkes DNB med retorikken? Vurder filmens form og innhold i lys av situasjon, avsender, publikum og formål.
- Lykkes Helsedirektoratet med retorikken? Vurder filmens form og innhold i lys av situasjon, avsender, publikum og formål.
Bruk det du har kommet fram til i analyseoppgavene ovenfor. Gjør en retorisk sammenligning av de to filmene med vekt på forholdet mellom form, innhold, formål og situasjon. Sammenligninga skal ende i et skriftlig eller muntlig produkt.
Du kan bygge opp sammenligninga rundt følgende struktur:
- innledning
- sammenligning av de to retoriske situasjonene
- analyse av hovedtrekkene ved retorikken (argumentasjon og virkemidler) i de to filmene
- sammenligning av retorikken i de to filmene
- vurdering av hvor godt de forskjellige filmene lykkes med å tilpasse retorikken til situasjonen
- oppsummering og konklusjon