Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Problemet stereotypier

I denne oppgaven skal dere utforske stereotypier og hvordan de kan føre til fordommer. Det er viktig at vi er oss bevisst våre egne fordommer i servicearbeidet.
En mann med nikkers og knestrømper, blå strikkegenser, rødt skjerf og rød topplue trukket godt ned over øynene. Han sitter på en oljetønne med ski på beina, en flaske øl i den ene hånda og et norsk flagg i den andre hånda. Tegning.

Stereotypier er kategoriseringer av mennesker som har enkelte fellestrekk. Vi putter folk i "båser".

Oppgave 1

Se klippet fra Team Antonsen: Ekstra Joker Nord

  • Hvilke karaktertrekk får nordlendingen her?
  • Diskuter med en medelev: På hvilken måte brukes stereotypier til å skape humor i denne sketsjen?
  • Hvilke andre stereotype karakterer på TV eller film kjenner du til?

Oppgave 2

Se denne episoden av NRK-serien Parterapi: sesong 2, episode 1 og velg deg ut ett par som du studerer nærmere. Svar skriftlig på spørsmålene:

  • Hvilket bilde gir episoden av dette paret?
  • Hva er stereotypiene her?
  • Hvorfor ler vi av dette?

Oppgave 3

Hvordan kan fordommene vi har basert på stereotypier, påvirke oss i møte med kunder?

Eksempel

En ung kvinne kommer inn i en elbutikk på jakt etter en mobiltelefon. Salgsmedarbeideren viser henne en telefon han anbefaler.

Kvinnen: "Kan du fortelle litt mer om telefonen?"

Salgsmedarbeideren: "Vi har den blant annet i rosa og hvit."


  1. Diskuter med en medelev: Hva synes dere om svaret kvinnen får? Viser salgsmedarbeideren her noen fordommer? Tror dere han hadde svart henne annerledes om han hadde visst at hun gikk på elektro?

  2. Tenk hver for dere og skriv ned eksempler på hvordan eventuelle fordommer kan komme til uttrykk. Ta gjerne utgangspunkt i egen praksisbedrift.

  3. Diskuter eksemplene med en medelev.

  4. Diskuter i klassen: Hvordan kan fordommene våre påvirke serviceopplevelsen til kunden?

CC BY-SASkrevet av Marthe Johanne Moe, Tone Hadler-Olsen og Cecilie Lund.
Sist faglig oppdatert 24.09.2021

Læringsressurser

Kommunikasjon og kulturforståelse