Hopp til innhold

Fagstoff

Tverrfaglige opplegg om digitale spor og personvern

Digitale spor og personvern er temaer som er spesielt relevante i de tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring og demokrati og medborgerskap. Her finner du ulike tverrfaglige opplegg knyttet til disse emnene.

Hekta? Et kodekammer om din digitale hverdag

Hverdagen vår er preget av digitale dingser, algoritmer og stordata. Hvordan skal vi forstå og forholde oss kritisk til dette mylderet av teknologi som omgir oss hele tida?

Gjennom å spille kodekammeret "Hekta?" skal du bli mer bevisst på ulike perspektiver på den digitale hverdagen din. Et kodekammer er et rom der vi må løse noen koder for å komme oss videre. Kodekammeret "Hekta?" består av fire rom. Rommene tar for seg fire ulike perspektiver: teknologien, hjernen, det sosiale og pengene.

I etterarbeidet skal dere fordype dere mer i de ulike perspektivene. Etterpå skal dere løse ulike praktiske caser ved hjelp av de fire perspektivene. Dette jobber dere sammen om i grupper.

Hele opplegget til spillet finner du her: Hekta? Et kodekammer om din digitale hverdag.

Denne læringsressursen er utviklet i samarbeid med Medietilsynet.

Ung på sosiale medier

Sosiale medier kan påvirke hvordan du har det. Og hvordan du har det, kan påvirke bruken av sosiale medier. Utforsk positive og negative sider ved sosiale medier og bli mer bevisst din egen bruk av dem i hverdagen.

Ofte får de mulige negative sidene ved sosiale medier mest oppmerksomhet i mediene. Men skal vi få et riktig bilde, må vi også ta med de mange positive sidene sosiale medier kan ha.

I dette emnet skal du utforske ulike sider ved sosiale medier. Vi har samlet mange forskjellige oppgaver i en læringssti, og denne kan gjennomføres i løpet av to skoletimer. Læringsstien er tverrfaglig og kan brukes i mange ulike fag. Den egner seg godt som introduksjon til temaet sosiale medier.

Oppgavene i denne læringstien er en del av folkehelseprosjektet "Helsefremmende miljø på sosiale medier", som er utviklet av Bergen kommune, Vestland fylkeskommune og Folkehelseinstituttet.

Ung på sosiale medier

CC BY-SASkrevet av Eivind Sehested Zakariassen og Karl Henrik Aanesen.
Sist faglig oppdatert 27.03.2024

Læringsressurser

Digitale spor og personvern