Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Algoritmer

Det er viktig å øve seg på å lage gode instruksjoner.

AP-1

a) Lag en algoritme – en "oppskrift" – som beskriver hva du gjør og hvordan du kommer deg hjemmefra fra det tidspunktet du går ut av døra til du kommer fram til skolen (eller et annet sted). Få noen til å vurdere om algoritmen er presis nok.

b) Finn algoritmen for hvordan man kjører med bil fra Lillestrøm Stasjon til Åråsen Stadion.

AP-2

a) Lag en algoritme som beskriver hvordan vi regner ut regnestykket  1+2·3  på en kalkulator, for eksempel kalkulatoren på en datamaskin.

Tips

Første steg i algoritmen er "Trykk på knappen for tallet 1.".

b) Lag en algoritme som beskriver hvordan vi regner ut regnestykket  1+2·3  for hånd. Ble det den samme algoritmen som i oppgave a)?

c) Lag en algoritme som beskriver hvordan vi regner ut regnestykket  1+2·32  for hånd.

d) Prøv å lage en generell algoritme for hvordan man regner ut regnestykker av denne typen.

Løsningsforslag

Du finner løsningen på siden Regnerekkefølge.

AP-3

Lag en algoritme som beskriver hvordan vi løser likningen  2x-3=5  for hånd.

CC BY-SASkrevet av Bjarne Skurdal.
Sist faglig oppdatert 11.07.2022

Læringsressurser

Grunnopplæring