Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Aktiv læring ute

Flytt undervisningen ut! Gi elevene utfordringer for både kropp og hode ved å sende dem rundt i nærområdet for å løse oppgaver.
En gjeng med ungdommer er ute i naturen. De hopper og ser glade ut. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Rebusløp, sporlek og orientering

Rebusløp, sporlek eller orientering – kjært barn har mange navn – er en aktivitet som egner seg godt for å repetere et emne eller øve til eksamen. Å flytte undervisningen ut kan være et fint avbrekk fra å jobbe i klasserommet eller på naturfagssalen. Elevene får luftet seg, samtidig som de lærer noe faglig.

Forberedelser

Lag varierte oppgaver om et tema, og plasser dem ut i et avgrenset område i nærheten av skolen. Merk av på et kart hvor de ulike oppgavene er plassert.

Eksempler på ulike oppgavetyper
  • svare på spørsmål eller løse flervalgsoppgaver

  • observere eller finne ting på stedet

  • ta bilder av noe

  • lage tegning/sang/rim

  • finne ulike elementer og bruke dem til å løse en oppgave

  • løse utfordring ved hjelp av ulike elementer elevene finner på stedet

Gjennomføring

  1. Del klassen inn i lag/grupper på fire.
  2. Gi hver gruppe et kart som viser hvor oppgavene er plassert.
  3. Elevene beveger seg rundt for å lete etter de ulike oppgavene og løse dem underveis.
  4. Alle gruppene må løse alle oppgavene som er lagt ut.
  5. Aktiviteten avsluttes når alle gruppene er tilbake til start.

    Kanskje vanker det en premie til den gruppa som klarer å løse alle oppgavene først, eller som har flest riktige svar?

Alternativer for gjennomføring

Stjerneorientering

Elevene får utdelt kart for én oppgave om gangen og må komme innom læreren for å hente kart til neste oppgave.

Skattejakt

Elevene får bare kart for den første oppgaven. Denne oppgaven inneholder hint som skal hjelpe elevene videre til neste oppgave.

Historisk vandring

Stedene der elevene skal finne oppgavene, må besøkes i en bestemt rekkefølge.

Digital orientering

Det finnes ulike apper der du kan lage og legge ut egne oppgaver, eller bruke oppgaver som andre har lagd.

Elevene bruker kartet i appen for å navigere seg fram til koordinatene der oppgavene er lagt ut. Når elevene er i nærheten av de riktige koordinatene, får de tilgang til oppgaven du har lagt ut. Så må de løse oppgaven digitalt ved hjelp av mobiltelefonen.

Eksempler på apper for digital orientering:

  • Fotspor (utviklet av Senter for nye medier og Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet ved Høgskulen på Vestlandet)

  • TeachOUT (utviklet som del av ESTEAM-prosjektet)

Elevene må ha lastet ned appen på mobiltelefonen sin før de begynner på aktiviteten.

CC BY-SASkrevet av Camilla Øvstebø .
Sist faglig oppdatert 06.08.2021

Læringsressurser

Om faget