Forebygging av smitte - Helsefremmende arbeid (HS-HSF vg1) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Forebygging av smitte

Kunnskap om hygiene og smittevern er viktig for å forhindre spredning av smittsomme sykdommer i befolkningen. Som fagarbeider må du følge hygieniske retningslinjer og veilede brukere av helse- og oppveksttjenester om tiltak for å bryte smittekjeden og forhindre smittespredning.

Lag en film eller en annen form for digital presentasjon som skal deles med resten av klassen. Dere velger selv presentasjonsform.

Oppgave 1: Smittekjeden

  1. Fortell om de ulike leddene i smittekjeden og hvordan de henger sammen.
  2. Hvordan foregår smittespredningen?
  3. Hva skjer hvis kjeden brytes, og hva skjer hvis den ikke brytes?
  4. Hva skjer dersom mange i en befolkning velger å ikke vaksinere seg eller unngår å følge hygieniske retningslinjer?

Oppgave 2: Smittestoff

  1. Gjør rede for alle de ulike mikroorganismene (smittestoffene) som framkaller sykdom. Bruk eksempler for å forklare.
  2. Forklar begrepet resistens og hva konsekvensene er av resistensutvikling.

Oppgave 3: Forebygging av smitte

Hvordan forebygger vi de ulike formene for smitte?

  1. Kontaktsmitte
  2. Luft- og dråpesmitte
  3. Blod- og vevssmitte
  4. Smitte fra tarm til munn
  5. Mat- og vannsmitte
  6. Mor til barn-smitte

Oppgave 4: Håndhygiene

  1. Demonstrer korrekte prosedyrer for håndvask og hånddesinfeksjon.
  2. Når skal vi velge håndvask, og når velges desinfeksjon?
  3. Til hvilke arbeidsoppgaver skal du bruke engangshansker, og hvorfor?

Relatert innhold

Fagstoff
Hvordan spres og hindres smitte?

Sykdommer forårsaket av mikroorganismer er smittsomme fordi mikroorganismene kan overføres fra individ til individ. Lær mer om smittespredning.

Oppgaver og aktiviteter
Antibiotikaresistens

Antibiotikaresistens betyr at bakterier blir motstandsdyktige mot antibiotika. Dette er en av de største utfordringene innen moderne medisin.

Skrevet av Vigdis Haugan.
Sist faglig oppdatert 08.12.2022