Hopp til innhold
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Hvorfor trene styrke?

Styrketrening gir deg en sterkere muskulatur. Det er gunstig i både idrett og daglig- og arbeidsliv.

FooterHeaderIconFooter iconLK20
Ungdom på tur i myra med sekk og fiskestang. Foto.

En sterk muskulatur har du bruk for i flere situasjoner.

Helsefordeler

Ved regelmessig styrketrening oppnår du en rekke helsefordeler:

  • sterkere muskler
  • sterkere skjelett og ledd
  • reduserer risikoen for muskel- og skjelettplager og sykdommer
  • øker, vedlikeholder og motvirker tap av muskelmasse
  • hjelper deg med å kontrollere kroppsvekten

Mer velfungerende i daglig- og arbeidsliv

I dagliglivet blir du ofte møtt med situasjoner som stiller krav til styrke. Regelmessig styrketrening vil gjøre at en del av disse vil føles lettere. Skal du på tur i skog mark, vil du være bedre rustet til å bære tungt, handleposen vil ikke føles så tung, og du vil generelt oppleve at alle gjøremål blir lettere.

Styrketrening er viktig i mange yrker, som for eksempel i bygg- og anleggsbransjen, i helsesektoren og i landbruket. Dette er fysiske yrker som krever at du er i stand til å bære, løfte og skyve tungt, men også i stillesittende yrker er det en fordel å ha god styrke.

Bedre prestasjoner i idrett

Muskelstyrke er nødvendig i alle idretter. Noen ganger kreves eksplosiv muskelstyrke, for eksempel en smash i volleyball eller å løpe hundre meter sprint. Andre idretter kjennetegnes av utholdende muskelstyrke. Her er ikke den øyeblikkelige muskelinnsatsen like stor, men musklene må yte over lengre tid, for eksempel når du sykler eller går på ski. Ved å bygge opp den muskulaturen som er viktigst i din idrett, kan du øke prestasjonene dine.

Usain Bolt løper 200 meter på bane. Foto.

Sprinter Usain Bolt

Skadeforebygging og rehabilitering

God styrke viktig i mange yrker. Det vil ikke bare bli lettere å utføre jobben, men det kan også forebygge en del skader og belastningslidelser. Du vil være i bedre stand til å tåle tunge løft i byggebransjen, eller forebygge plager i rygg, skulder og nakke hvis du utfører mye av jobben din foran en PC–skjerm.

I mange situasjoner er styrke- og utholdenhetstrening en del av rehabiliteringen etter skader og sykdommer. Ved en akutt ankelskade, "overtråkk", i ankelen vil det være viktig å trene opp ankelen til å bli like sterk eller sterkere enn før. I mange skadetilfeller vil styrketrening være avgjørende for om og hvor raskt du blir bra igjen. Når det gjelder enkelte muskel- og skjelettsykdommer, kan styrketrening bidra til en bedre livskvalitet.

En sterk og stabil kropp er svært viktig for forebygging av skader, uansett aktivitet og idrett.

Sist oppdatert 11.06.2020
Tekst: Bjørn Erik Rolseth (CC BY-SA)

Læringsressurser

Aktivitet