Hopp til innhold

Fagstoff

Aktiviteter i et miljøperspektiv

På jobb som fagarbeider skal du jobbe miljøbevisst og være et godt forbilde. Du skal for eksempel velge råvarer til matlaging, du skal velge reisevei for enkeltpersoner eller grupper, og du skal sortere avfall riktig. Du skal også planlegge arrangementer for flere.

Transport

Når du skal i yrkespraksis på videregående, skal du reise en annen strekning enn til skolen din. Tenk deg at du skal til et sted som ligger fire kilometer unna hjemstedet ditt. Du kan ta buss, gå, sykle eller spørre om foresatte kan kjøre deg. Hva velger du? Ut fra hensyn til miljøet bør du unngå transportmidler som forurenser, så sant du kan gå eller sykle. Kan det også være andre fordeler ved å gå eller sykle til praksisstedet?

Aktivitet

Alle aktiviteter vi er med på, deltar vi som regel på enten fordi vi må, eller fordi vi ønsker det, for eksempel for å være sosiale i ulike sammenhenger, reise eller trene. Hvis vi ikke kan gå, medfører det en eller annen form for transport. Det å gå eller sykle er som regel en vanesak. Det kan hende vi ikke legger inn nok tid til at vi rekker det, eller det kan hende vi har utfordringer som gjør at det ikke er mulig. I ulike arrangementer vi deltar på, er det ofte mye bruk av pynt av papp og plast. Vi kjøper ballonger, plakater og annen pynt i matchende farger, og noe blir gjerne kastet etterpå. Neste gang du skal arrangere noe: Hvordan kan du ta hensyn til miljøet når du planlegger?

Det kan være lurt å tenke gjennom alle gjøremål i løpet av en uke og se hva en selv kan gjøre for å endre vanene sine. Alle kan gjøre litt for miljøet. Hva kan du gjøre?

Tenk gjennom:

  • Hvordan kan jeg leve mer miljøbevisst med tanke på aktiviteter og transport?
  • Hvordan kan jeg være et godt forbilde når jeg er i praksis?
CC BY-SASkrevet av Hege Nikolaisen.
Sist faglig oppdatert 22.04.2020

Læringsressurser

Aktiviteter og påvirkning på miljøet