Fagartikkel
Avviksbehandling
Med avvik mener vi at produktet/tjenesten/oppgaven ikke er blitt slik som vi hadde planlagt eller spesifisert det.
Alle bedrifter har internrutiner, og der blir ofte rutiner for avvik behandlet. Eksempel på dette kan være:
"Alle som oppdager avvik i produksjonen eller avvik fra denne prosedyren, plikter å melde fra enten ved å skrive avviksrapport eller gi beskjed til nærmeste overordnede [...]"
Når vi har oppdaget et avvik, følger vi denne prosedyren:
- Hva er årsaken til avviket?
- Hva skal vi gjøre nå: reparere, kaste eller stoppe all produksjon?
- Hva må vi gjøre for at dette avviket (denne feilen) ikke oppstår i framtiden?
- Hva var kostnadene med avviket?
Avvikshåndtering er et meget viktig element i kvalitetssikringen da den brukt systematisk vil redusere avvik (feil) og således redusere avvikskostnadene. Produktiviteten øker. Et resultat er også at produktet vil bli bedre over tid og mer konkurransekraftig i markedet.
Eksempel på tabell for avviksrapport
Mål | Ferdige mål | Mål i følge tegning | Tillatt avvik ifølge ISO | Mitt avvik |
---|---|---|---|---|
A |
|
|
|
|
B |
|
|
|
|
C |
|
|
|
|
D |
|
|
|
|