Kilder til inspirasjon
Vet du hva inspirert betyr? Å være inspirert er å være oppglødd og ha lyst til å gjøre noe. Er du inspirert, har du driv, vilje og fremdrift! Når du produserer medieuttrykk, skaper du noe. Det kan være hardt arbeid. Er du inspirert, gjør det arbeidet ditt lettere. Det blir lettere å være kreativ, vite hva du skal gjøre, hvilke valg du skal ta, og løse vanskelige oppgaver.
Grunnbetydningen til verbet inspirere kommer av latin og betyr å innånde.
Har du tenkt over hvor inspirasjon kommer fra? Noen kan bli inspirert av mennesker, mens andre blir inspirert av musikk, mat, eller spesielle omgivelser, for eksempel et bibliotek eller naturen. Kunnskaper og fortellinger kan også være inspirerende.
Har du aktiviteter du liker å holde på med, og er du interessert i å sette deg inn i et tema, vil også dette gi deg inspirasjon.
Individuelt: Hva vil det si å være inspirert?
Ta tida. Gi deg selv fem minutter. Skriv ned, gjerne med papir og blyant, alt som inspirerer deg. Beskriv også følelsen av å være inspirert.
Gjør dette som "friskriving", altså at det ikke trenger å bli en sammenhengende tekst. Du bruker skrivingen for å komme i gang med å reflektere.
To og to: Hvordan blir dere inspirert?
Sett dere sammen to og to. Diskuter hva som inspirerer dere. Hva inspirerer dere på fritiden og i skolearbeid? Har dere noen strategier dere bruker for å bli inspirert?
Ved å øve deg kan du bestemme deg for å bli inspirert i en bestemt retning og bruke dette aktivt når du skal lære noe.
Ikke minst gjelder det når du surfer på nettet. Du kan lete fritt eller systematisk, og du kan finne, bruke eller forkaste.
Diskuter i gruppa
Hva finner dere på nettet som inspirerer dere i arbeidet med medieproduksjoner?
Hvordan går dere fram med kildesøk, og hva gjør dere med utvalgte kilder for å bli inspirert?
Vis hverandre hvor og hvordan dere finner fram til inspirerende kilder på nettet.
Her kan dere jobbe individuelt eller samarbeide. Dere kan velge å gjøre alle oppgavene eller plukke ut noen og justere dem, dersom det er mer inspirerende.
Lag en samling fra nettstedet Pinterest over kjøkkeninteriør fra 1950-tallet. Samlingen skal kunne brukes til å planlegge scenografien for en reklamefilm eller et fotoportrett.
Søk etter filmer på NDLA film, i filmdatabasen IMDb og i en valgfri strømmetjeneste. Hvilke filmer eller serier får dere lyst til å se? Hvorfor? Hvilke visuelle virkemidler, tekster og brukeropplevelser vekker interesse? Hvorfor?
Diskuter i hvilke sammenhenger dere kan bruke søk og kilder i slike tjenester til inspirasjon i skolearbeidet. Argumenter for hva, hvordan og hvorfor.Bruk en strømmetjeneste for musikk og podkaster. Finn eksempler på følgende:
musikk eller lyd som gir dere inspirasjon til å lage vignetten til en nyhetssending
musikk som setter dere i humør til å jobbe med noe ekstra vanskelig
musikk dere ville ha brukt til anslaget i en skoleavslutningsvideo
en podkast som er bygd opp slik dere ville ha laget en podkast
Tenk gjennom: På hvilke andre måter kan dere bruke slike strømmetjenester som inspirasjon til skolearbeid?
Undersøk verktøyet Adobe Color.
Diskuter hvordan dette verktøyet kan gi inspirasjon i ulike sammenhenger.
Kjenner dere til andre lignende verktøy?
Gå gjennom utvalgte deler av emnet stilhistorie.
Diskuter hvordan dere kan bruke denne kilden som inspirasjon i ulike sammenhenger.
Kjenner dere til andre kilder som dere kan bruke på samme måte?
Lag en liste over kilder, verktøy og tjenester dere mener andre kan ha nytte av – særlig når det gjelder å bli inspirert i arbeidet med medieproduksjoner.
Forklar også hvordan forslagene på listen kan brukes, og hva de kan brukes til.
Hvordan blir dere inspirert av kilder i arbeidet med medieproduksjoner?
Presenter en eller to av refleksjonene deres fra arbeidet med øvingsoppgavene.
Gi hverandre minst to tips til nyttige tjenester eller verktøy, og fortell hvordan dere kan bruke dem for å få inspirasjon.
Lag et klassearkiv med alle tipsene!
Relatert innhold
Her får du tips om nettsteder der du kan laste ned lyd og bilder til fri bruk eller med avgrenset lisens.
Oppgave dediktert til Ragna Marie Tørdal.