Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Bruk designtenkning og løs problemet

Jobb i grupper og bruk metoden designtenkning for å løse et problem. Kanskje ender dere opp med prototyp til en app eller nettside, en holdningskampanje i sosiale medier eller et arrangement? Eller kanskje det blir noe helt annet?
Ring delt inn i fem felt. I felta står det empati, definer problem, idéutvikling, prototyping og testing. Mellom hvert felt går det ei venstrepil. Pilene skal vise at designtenking-prosessen aldri tar slutt, og at de ulike ledda i prosessen hele tida går inn i hverandre. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Velg én av de fem problemstillingene under og bruk designtenkning som metode for å løse problemet. Hva slags løsning som kommer ut av arbeidet, er opp til dere.

  • Hva er egentlig problemet, sett fra ståstedet til dem det gjelder?

  • Hvilke argumenter har de for å gjøre som de gjør?

  • Hva irriterer dem? Hva er det som står i veien for at ting ikke endrer seg til det bedre?

Finn mennesker, snakk med dem alene eller i grupper. Lytt, observer og noter. På bakgrunn av det dere ser og hører, lager dere en problembeskrivelse. Det er dette problemet dere skal løse.

Problem 1: sløsing med penger
En kvinne som står med ryggen til, og kaster mange pengesedler opp i lufta. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

I løpet av videregående skole eller studietida får mange unge mennesker sin første jobb. Denne plutselige kjøpekraften kan gjøre det fristende å sløse, og mange bruker penger på alt de har lyst på, med det samme de får lyst på det.

Det lureste er vel å spare pengene til senere og bruke dem på noe fornuftig? Hva kan gjøres for å få unge mennesker til å spare mer?

Problem 2: lav valgdeltakelse
En hånd er i ferd med å putte en stemmeseddelen oppi valgurnen. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå er valgdeltakelsen lav blant unge i Norge. De som akkurat har flyttet hjemmefra, er dårligst til å gjøre sin borgerplikt og stemme ved valg. Den store andelen unge "hjemmesittere" er et demokratisk problem, da de unge i praksis lar de eldre bestemme for seg. Det har også vist seg at mange vegrer seg for å stemme fordi de ikke kan nok om politikk.

Hva kan gjøres for å få unge mennesker til sette seg inn i politikk og bruke stemmeretten sin når det er valg?

Problem 3: manglende studieteknikk
En student sover over boka si på biblioteket.
Åpne bilde i et nytt vindu

Mange skoleelever og studenter tyr til skippertak-metoden når de studerer. De jobber intenst rett før en prøve eller innlevering, for så å glemme det meste like etterpå.

Hva kan gjøres for å få elever og studenter til å jobbe mer jevnt med skolearbeidet, og til å ta i bruk metoder som gjør at stoffet "sitter"bedre?

Problem 4: bruk-og-kast-mentalitet
Symaskin der et rosa tøystykke er under arbeid. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Mange er oppdratt til å være forbrukere, altså til å kjøpe nytt og kvitte seg med det de har, gang etter gang.

Hva kan dere gjøre for å få folk til å reparere ting selv, til å kjøpe ting som lar seg reparere, og til å klare seg med mindre, i stedet for hele tida å kjøpe nytt?

Problem 5: falske nyheter
Svart-hvitt-bilde av ansiktet til en person i profil. Det engelske ordet "news" utgjør en del av den lange nesen hans. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

En god del mennesker, både gamle og unge, kan ha problemer med å skille sannhet fra løgner når de utsettes for falske nyheter. Dette er særlig et problem i sosiale medier.

Hva kan gjøres for å hjelpe folk med å skille fakta fra usannheter?

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Ellen Johansen og Knut Inge Skifjeld.
Sist faglig oppdatert 13.12.2021

Læringsressurser

Kildearbeid i idéutvikling