Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Lovverk og etisk ansvar i markedsføring

Fordyp deg i et tema knyttet til lovverk og etisk ansvar i markedsføring. Lag en videoforelesning som du kan bruke for å kurse ei bestemt målgruppe.
To jenter samarbeider om skolearbeid på et bibliotek. Den ene sitter ved en bærbar datamaskin, og den andre blar i en fagbok. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave

Lag en kort videoforelesning der du presenterer et selvvalgt tema knyttet til lovverk og etisk ansvar i markedsføring. Videoforelesningen skal vare i maksimalt fem minutter.

Krav til videoforelesningen

  1. Videoen skal lages for én av følgende målgrupper – du velger selv hvilken: barn i alderen 8–10 år, elever i videregående skole eller eldre over 65 år.
  2. Du skal forklare temaet med dine egne ord, men på en måte som er tilpasset målgruppa. Tenk gjennom hvordan du snakker, og hvordan du presenterer stoffet, for å nå målgruppa.
  3. Det skal komme fram at du har undersøkt og tenkt gjennom ulike sider ved emnet ditt. Prøv å gi mottakerne dine ny innsikt og forståelse.

Forslag til temaer å velge mellom

  • markedsføringsloven
  • bærekraftpåstander i markedsføring
  • regler for markedsføring i sosiale medier
  • varemerkeloven
  • åndsverkloven og opphavsrett
  • forbrukerkjøpsloven og andre forbrukerrettigheter
  • personvern

Har du et annet forslag til tema? Snakk med læreren din og hør om temaet kan passe.

Slik lager du videoen

Du kan lage en videoforelesning på mange ulike måter. En effektiv metode er å veksle mellom ulike visuelle elementer, for eksempel PowerPoint-lysbilder og et halvnært utsnitt av deg mens du snakker. Du kan også vise en presentasjon i PowerPoint og snakke i bakgrunnen. Det finnes mange gratis programmer som du kan bruke for å ta skjermopptak.

Gratisprogrammer for skjermopptak
  • Screencast-O-Matic

  • Microsoft PowerPoint

  • Explain Everything

  • Clips

CC BY-SASkrevet av Maren Aftret-Sandal og Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 26.05.2021

Læringsressurser

Medieetiske problemstillinger