Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Etisk vurdering av podkaster og videoblogger

I mediekommentaren "Tusvik & Tønne ramler mest" spør Sven Egil Omdal hvorfor det ikke stilles strengere etiske krav til podkastere og bloggere. Er det for eksempel greit at podkasten Tusvik & Tønne bruker andres kriser for å framkalle latter og følelser hos sine lyttere?
Foto av to kvinner som klamrer seg til hverandre og skjærer grimaser.

Forarbeid

Les Sven Egil Omdals mediekommentar Tusvik & Tønne ramler mest. Noter viktige momenter til en diskusjon om medieetikk.

Utforsk og vurder etikken i en videoblogg og en podkast

Jobb sammen i små grupper.

  • Lag en liste over videoblogger og podkaster som dere tror mange jevnaldrende lytter til.

  • Velg én videoblogg og én podkast som dere vil utforske nøyere, og sett dere inn i form og innhold.

  • Jobb en periode hver for dere med å formulere en etisk problemstilling som kan knyttes til hvert av de to medieuttrykkene.

  • Gruppedeltakerne presenterer så problemstillingene sine for resten av gruppa etter tur.

  • Diskuter problemstillingene ut fra det dere vet om medieetikk. Pass på at alle i gruppa kommer til orde.

Etterarbeid

Skriv en individuell refleksjonsrapport om utbyttet av gruppearbeidet. I rapporten skal du også gjøre greie for hvilke etiske krav du selv mener bør stilles til podkaster og videoblogger.

CC BY-SASkrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 26.11.2021

Læringsressurser

Medieetiske problemstillinger