Fagpresentasjon av eget medieprodukt
Velg ut en praktisk medieproduksjon du har gjennomført i mediesamfunnet i løpet av året.
Medieproduksjonen skal danne utgangspunkt for en digital fagpresentasjon.
I presentasjonen skal du gå inn på ulike sider ved produktet og begrunne faglige valg. Du skal også se på retoriske strategier, kildebruk, funksjon samt etikk og lovverk.
Presenter medieproduktet: Hva er tema og budskap? Hvilke virkemidler har du brukt for å få fram budskapet? Vis til konkrete eksempler.
Innholdskategori og sjanger: I hvilken kategori og sjanger vil du plassere medieproduktet ditt? Er det journalistikk, kommunikasjonsarbeid, markedskommunikasjon eller underholdning? Pek på sjangertypiske trekk ved produksjonen.
Målgruppe: Hvem er målgruppen din? Hvilke virkemidler har du brukt for å nå fram til målgruppen? Vis til konkrete eksempler fra produksjonen.
Retorikk: Hvordan bruker du retoriske strategier i dette medieproduktet? Spiller du på logos, patos eller etos for å overbevise og påvirke målgruppen din? Hvorfor? Begrunn valgene dine.
Etikk og lovverk: Hvordan har du forholdt deg til etiske retningslinjer i produksjonen? Og hvordan har du opptrådt med hensyn til opphavsrett?
Kildebruk: Vurder din egen kildebruk. Har du dokumentert og vist til kilder på en bevisst måte?
Funksjon: Diskuter hvilken funksjon medieproduktet har i samfunnet.
Egenvurdering: Vurder medieproduksjonen. Hva fungerer bra, hva fungerer ikke så bra i denne produksjonen?
Hold presentasjonen for resten av klassen.