Hopp til innhold

Oppgave

Analyser trender og stiler på YouTube

YouTube-bannere er toppbildene som ligger øverst i YouTube-kanaler. Banneret representerer eieren av YouTube-kanalen visuelt. Utformingen skal gi en følelse av hvem avsenderne er, og hva de representerer.

LK20
En samling av fargerike, digitale tegninger av ting vi forbinder med sommer og strandliv. Hver tegning har en tykk, hvit kantlinje, såkalt "sticker"-stil, som gjør at de ser ut som klistremerker. Illustrasjon.

En trend som har vært brukt i illustrasjoner i senere år, er "sticker"-stilen, der objekter får en tykk, hvit kantlinje som får dem til å se ut som klistremerker.

Både stilhistoriske og trender oppstår gjennom at flere kunstnere eller designere produserer uttrykk med bestemte fellestrekk. Når mange bruker eller lar seg inspirere av en stil, blir den en trend. Trender og stilepoker er med andre ord ikke planlagte, men blir til ved at en uttrykksform blir populær og etter hvert får et navn. Noen trender kommer og går i løpet av få måneder, mens andre trender varer i flere år.

Velg tre YouTube-bannere

I denne oppgaven skal du studere YouTube-bannerne til tre valgfrie artister eller band innen tre ulike musikksjangre – for eksempel pop, indie, rock, metal, rap eller country. Ta utgangspunkt i YouTube-bannerne og gjør deg opp en mening om den visuelle profilen til artistene. Du skal se om du finner koblinger til stilhistoriske epoker eller dagsaktuelle trender.

Noen bannere er enkle og har bare tekst eller et bilde av artisten, mens andre kombinerer flere designelementer. Uansett gir de nyttig informasjon om hvordan artisten ønsker å framstå.

  1. Ta for deg hvert enkelt av de tre bannerne og noter stikkord om hva banneret forteller om artistene og musikken de lager.
    Bruk gjerne adjektiver.

  2. Bruk fagbegreper til å beskrive stilen i hvert banner.
    Si noe om

    – typografiske valg
    – bildevalg
    – fargebruk
    – bruk av symboler og ikoner
    – komposisjon og orden

  3. Kjenner du igjen noen stilhistoriske epoker eller trender i bannerne? Skriv ned hvilke stiler du kjenner igjen.
    Søk gjerne på nettet for å se om du finner flere stiler som kan passe inn. Hva stemmer med stilene du har funnet, og hva er annerledes?

  4. Sjekk om artisten har et nettsted. Hva har YouTube-banneret til felles med det visuelle uttrykket på nettstedet? Er det noen forskjeller i stil mellom YouTube-banneret og stilen på nettstedet?

  5. Hvilket av YouTube-bannerne til de tre artistene mener du representerer artisten best, og hvorfor?

Rocker spiller gitar. Foto.

Kan dette bildet være utgangspunkt for en YouTube-banner til et band? Hvilke kvaliteter har det, hva er problematisk?

Eksempel på hvordan du kan løse oppgaven

  1. Beskrivende ord: kontrastfylt, humoristisk, lekent og rocka.

  2. Typografiske valg: dekorskrift.
    Bildevalg: i utgangspunktet et foto av bandet, men kontrastfylt og illustrasjonsaktig. Svart-hvitt, men med farger på enkelte områder. Kan være vektorgrafikk på grunn av den enkle stilen.
    Fargebruk: i hovedsak svart og hvitt, ikke gråtoner. I tillegg er det brukt cyan, magenta og gult. Det er primærfarger for trykk. Denne fargekontrasten kalles også en triade.
    Bruk av symboler og ikoner: nei, ikke annet enn linker til Green Days nettsted og kanaler i sosiale medier.
    Komposisjon og orden: Selv om innholdet er sentrert – det er alle YouTube-bannere for at designet skal være responsivt – er selve designet asymmetrisk. Det har teksten på venstre side og bildet av bandet på høyre side. Komposisjonen er i balanse og har god enhet eller visuell sammenheng.

  3. Stiler/epoker: Skriften er inspirert av psykedelisk stil på grunn av de litt "flytende" organiske formene. Særlig c-en og s-ene gjør dette tydelig.
    Bildet gir assosiasjoner til popkunst (pop art), både med tanke på illustrasjonsstilen, som har store rene flater, og fargebruken, som ikke er helt naturlig. Det ser også litt ut som en stensil og kan gi assosiasjoner til Banksy og andre i gatekunstmiljøet (street art) som bruker stensiler.

  4. Sammenligning med nettsted (se nedenfor): Som i YouTube-banneret er det brukt et svart-hvitt-bilde på nettstedet. Men dette er et svart-hvitt-foto, ikke en illustrasjon som i banneret. Det er i tillegg brukt en rødfarge, mens det på YouTube var brukt tre ekstra farger. Et fellestrekk er likevel at det er brukt svarthvitt og få eller rene farger. Som på YouTube er det brukt en dekorskrift på nettstedet, men her skal det se ut som om teksten er laget ved å klemme ut rød maling fra en tube. Stilen er med andre ord forskjellig, men adjektivene ovenfor passer begge steder.

  5. Hvilken YouTube-kanal som fungere best visuelt: Dette kan du ta stilling til når du har sett nærmere på tre forskjellige kanaler.

Sist oppdatert 05.12.2021
Skrevet av Ellen Johansen

Læringsressurser

Stilhistorie