Hopp til innhold

Fagstoff

Scandinavian Design

Begrepet ”Scandinavian design” slo igjennom internasjonalt med en stor utstilling av designprodukter fra Norden. Den ble vist på flere amerikanske muséer fra 1954 til 1957. De nordiske designerne holdt fast på funksjonalismens enkelhet, samtidig som de hadde høye krav til materialbruk og utførelse.

Materialbruk

Scandinavian design hadde idealene fra funksjonalismen som utgangspunkt. Designerne brukte enkle former og var opptatt av at produktene skulle ha høy kvalitet. De jobbet med ulike materialer som metaller, glass og keramikk. Men det er likevel tre som er stilretningens hovedmateriale.

Etter andre verdenskrig var det flere kjente designere som jobbet med ulike materialer. I Danmark laget Axel Salto spennende keramiske produkter for Royal Copenhagen. Samtidig arbeidet han også med tekstil og som smykkedesigner. Finske Timo Sarpaneva arbeidet med glass for Iittala, men produserte samtidig bruksgjenstander i metall, tre og tekstil.

Internasjonale merkevarer

Utstilling av glassprodukter i iittalabutikk. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Kjente utstillinger ble viktige for å markedsføre nordisk design. En av dem var den store Triennali di Milano. I 1954 hadde utstillingen fokus på "Design in Scandinavia". Der deltok Norge for første gang med en egen seksjon. Norge fikk både priser og god omtale, blant annet for et spesiallaget sildebord og sølvarbeider.

Nabolandene våre viste masseproduserte industrivarer i glass og keramikk. Finnene hadde tradisjonsrike glassbruk som Arabia og iittala, som satset på skandinavisk design. Danskene hadde Den Kongelige Porcelainsfabrik, som internasjonalt markedsfører seg som Royal Copenhagen, og Rosendahl. Svenskene har sterke internasjonale merkevarer som Orrefors og KostaBoda.

Kjente designere

Gunnar Nylund arbeider med keramikk. Foto

Gunnar Nylund

Gunnar Nylund kan stå som representant for hele Scandinavian Design-epoken. Faren hans var finsk maler og skulptør, og mora var dansk keramiker. Selv arbeidet han mest med keramikk for Rörstrand i Sverige. Her jobbet han også med glassdesign for Strömbergshyttan. I tillegg laget han egne skulpturer i metall. I 1959 ble han art director ved Nymølle Fajansefabrik i Danmark.

Taklampe i hvitlakkert aluminium. Foto.

Poul Henningsen

Dansken Poul Henningsen er kjent for PH-lampene sine. Utgangspunktet var at han syntes elektriske pærer kastet et umulig lys. Enten ble lyset for skarpt, eller så slukte store skjermer det meste av lyset. Han tegnet derfor lampeskjermer som sendte lyset ut i rommet med full styrke uten å blende noen.

Armbåndsur. Foto.

Torun Bülow-Hübe

Det danske juvelerfirmaet Georg Jensen er et verdensomspennende firma. De legger vekt på funksjonalitet og skjønnhet. I 1956 ansatte de den svenske sølvsmeden Torun Bülow-Hübe. Hun jobbet i Paris og fikk berømte kunder som Pablo Picasso, Brigitte Bardot, Ingrid Bergman og Billie Holiday. Bülow-Hübe ble spesielt kjent for designet sitt av ”Vivianna” armbåndsur. I 1978 flyttet hun til Djakarta i Indonesia, hvor hun designet smykker, tekstiler, kurver og lamper.

Glasskunstnere

Glassvase. Foto.

Vicke Lindstrand

Vicke Lindstrand var designer for Orrefors i sju år, fram til 1943. Her jobbet han med keramikkproduksjon ved Uppsala Ekeby. Fra 1950 var han sjefdesigner ved Kosta Glasbruk. I tillegg arbeidet han med tekstil og grafisk design.

Mugge og fire vinglass i presset glass. Foto.

Tapio Wirkkala

Finske Tapio Wirkkala var også aktiv innen flere materialområder, både kniver, smykker og skulpturer, men han er mest kjent for glassdesign. Han utformet en av Finlands mest suksessrike glasserier: ”Ultima Thule”, produsert av Iittala.

Bestikk i rustfritt stål. Foto.

Bestikk

Danske Arne Jacobsen er mest kjent for møblene sine. Men han tegnet også AJ-bestikket for det danske firmaet Georg Jensen i 1958.

Den norske arkitekten Arne Korsmo tegnet sammen med kona si, gullsmeden Grete Prytz Kittelsen, bestikket ”Korsmo” i 1953. Det banebrytende med bestikket var at det ble produsert med maksimal forenkling av produksjonsforløpet.

For produksjon av hver bestikkdel krevdes bare en stanse. Korsmo valgte også et materiale som skulle gjøre bestikket rimelig for forbrukerne. Løsningen ble sølvplett, et materiale av uedelt metall som er dekket av et tynt ytre lag av rent sølv.

Vil du lære mer om Scandinavian Design?

nettsidene til Mats Linder om Scandinavian Design finner du oversikt over flere skandinaviske designere.

CC BY-SARettighetshaver: NRK
Sist faglig oppdatert 04.01.2019

Læringsressurser

Stilhistorie