Hopp til innhold

Fagstoff

Slik analyserer du en film

Her er en oppskrift på hvordan du gjør en grundig analyse av en film. Du kan bruke spørsmålene for å analysere TV-serier også.
To ungdommer med penn og papir foran en skjerm, klare til å anmelde en film. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Filmer og TV-serier er komplekse medietekster. I en analyse er det derfor vanlig å konsentrere seg om noen hovedspørsmål som du prøver å få svar på.

Hvilke valg er tatt av filmprodusentene når det gjelder sjanger, handlingsgang, karakterer, dramaturgi, virkemidler og budskap? Du ser også etter sammenhenger mellom deler og helhet.

Vi har organisert spørsmål under seks punkter. Du trenger ikke følge spørsmålene slavisk. Gjør et utvalg som er tilpasset filmen eller TV-serien du har valgt å analysere, og problemstillingen du skal svare på.

Mulige studiepunkter i en filmanalyse

  1. Presentasjon

  2. Plott og miljø

  3. Karakterer

  4. Dramaturgi og fortelleteknikk

  5. Filmatiske virkemidler

  6. Budskap

1. Presentasjon
  • Begynn med å oppgi tittel, regissør, distributør, produksjonsland og produksjonsår.
  • Beskriv sjanger og typiske sjangertrekk.

Alfred Hitchcock med en måke på den ene skulderen og en ravn på den andre. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu
2. Plott og miljø
  • Hvor foregår handlingen?
  • Hvilken tidsperiode er handlingen lagt til?
  • Hva kjennetegner miljøet handlingen foregår i?
  • Beskriv kort plottet, eller handlingsgangen.
  • Blir handlingen presentert kronologisk eller i form av tilbakeblikk?
  • Foregår det flere samtidige handlinger?

Skuespillerne Uma Thurman og John Travolta i en dansescene fra filmen Pulp Fiction. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu
3. Karakterer
  • Beskriv de viktigste karakterene. Begynn med hovedpersonene.
  • Hvordan er forholdet mellom disse personene?
  • Framstår noen av disse personene som hjelpere eller motstandere?
  • Utvikler noen av personene seg i løpet av fortellingen? Hva er det som får disse personene til å endre seg?
  • Framstilles noen av personene som statiske? Hvilke karaktertrekk har i tilfelle disse personene? Hvilken rolle spiller de statiske karakterene i fortellingen?
  • Hvem i filmen identifiserer vi oss med? Hvordan får filmskaperen oss til å identifisere oss med nettopp denne personen, eventuelt disse personene?
Scene fra filmen De urørlige, hvor de to hovedrolleinnehaverne er på tur i parken. Skuespiller Omar Sy i treningstøy snakker og gestikulerer, med François Cluzet i elektrisk rullestol ved siden av. Foto.
4. Dramaturgi og fortelleteknikk
  • Beskriv de(n) viktigste konflikten(e) i fortellingen. Hvem er involvert, og hva består konflikten(e) i?
  • Lag en skisse der du beskriver spenningsutviklingen, eller dramaturgien.
  • Hva slags stemning møter vi i introduksjonen?
  • Hvilke sjangertrekk kjenner vi igjen etter å ha sett introduksjonen?
  • Hvilke(n) konflikt(er) blir introdusert i introduksjonen?
  • Hvordan blir vi kjent med karakterene?
  • Hvilken hendelse setter fart i handlingen?
  • Hvordan utvikler konflikten(e) seg?
  • I hvilken scene når spenningen sitt høydepunkt?
  • Løses konflikten(e) i løpet av framvisningen, eller fortsetter de(n)?
  • Blir alle trådene nøstet opp, eller sitter du igjen med noen ubesvarte spørsmål?
  • Gir avslutningen uttrykk for et bestemt moralsk budskap?

Voldemort griper rundt Harry Potters ansikt og ser truende på ham i en scene fra spillefilmen Harry Potter. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu
5. Filmatiske virkemidler
  • Hva kjennetegner måten bildene er komponert på? Hvilken effekt gir det?
  • Hva kjennetegner kameraføringen (kjøring, zooming, bevegelig/håndholdt kamera)? Hvilken effekt gir det?
  • Beskriv typiske trekk ved måten bilder og lyd er klippet sammen på. Hvilken effekt gir det?
  • Beskriv klipperytmen, og eventuelt hvordan denne endres i bestemte sekvenser. Hvilken effekt gir det?
  • Er det brukt spesielle symboler i filmen? Hvilken betydning har i tilfelle disse symbolene?
  • Hva slags virkemidler er brukt for å understreke tidsperiode og miljø i filmen (kostymer, rekvisitter, lyssetting, kalde og varme farger osv.)?
  • Beskriv hvordan fortellingen formidles gjennom bruk av dialoger, monologer og voice over, eller fortellerstemme.
  • Beskriv bruken av diegetisk lyd (dvs. lyd som er til stede i scenen), lydeffekter og musikk, og hvordan dette skaper stemning og dramatikk.

Skuespiller Nils Jørgen Kaalstad med hjelm og hodelykt i rollen som Johannes i kortfilmen Proletar. Foto.
6. Budskap
  • Hva vil medieteksten fortelle oss? Ønsker avsenderen å formidle et bestemt budskap?
  • Hvilke signaler gir i tilfelle tittelen om dette budskapet?
  • Hvordan er de filmatiske virkemidlene med på å understreke dette budskapet?
  • Forteller medieteksten noe om konflikter og ideologier i tida og samfunnet den ble til i?
  • Hvilke innspill gir fortellingen til dagens samfunnsdebatt?
  • Hvilke tanker sitter du igjen med etter å ha sett filmen/serien?

Far og sønn i kortfilmen Bawke. De er skitne og omgitt av konteinere. Foto.

Presentasjon av analysen

Den ferdige analysen kan presenteres på mange måter. Du kan skrive en sammenhengende tekst, spille inn analysen i lydformat, eller sette sammen tekst, bilder og/eller klipp i en digital presentasjon eller video.

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Maren Aftret-Sandal, Jon Hoem , Ragna Marie Tørdal og Marion Federl.
Sist faglig oppdatert 20.01.2022

Læringsressurser

Analyser film og serier