Lag et spill om mediesamfunnet
I dette arbeidsoppdraget skal dere jobbe i grupper på fire elever. Sammen skal dere utvikle og produsere et kunnskapsspill som lar spillerne konkurrere om hvem som har de beste kunnskapene i fagstoff fra mediesamfunnet.
Bruk idéutviklingsteknikker for å utvikle deres eget spillkonsept eller baser spillet på en type kunnskapsspill som allerede eksisterer. Alt som trengs for å spille spillet, skal dere produsere selv –for eksempel spillbrett, spørsmålskort og spilleregler.
Dere skal nå ha lært nok til å lage gode spørsmål fra mediesamfunnet. For å lage et spillkonsept som ser gjennomtenkt og bra ut, må dere bruke kunnskapen dere har om form, farge, typografi og komposisjonsprinsipper.
I tillegg må dere velge egnet programvare å jobbe i, og dere må lagre i passende filformater. I slutten av perioden skal dere spille hverandres spill og vurdere dem ut fra læringsmålene i fagene.
Slik kan dere gå frem for å løse oppdraget:
- Avklar i gruppen hvilke forventninger dere har til dere selv og hverandre. Hvordan vil dere sikre et godt samarbeid? Alle må få si noe om dette. Skriv gjerne ned noen regler i en samarbeidskontrakt!
- Idéarbeid. Bruk KFK-modellen til å utarbeide konseptet deres.
- Bruk NABC-metoden til å lage en presentasjon av ideen deres. Pitch spill-ideen deres og prøv å «selge» den til klassen.
- Lag en produksjonsplan.
- Finn en måte å dele filer på, slik at alle til enhver tid har tilgang til hverandres dokumenter.
- Sett i gang arbeidet slik dere har planlagt det i framdriftsplanen.
- Lever spillet deres til avtalt frist.
- Spill hverandres spill. Gi gruppene som har laget spillene, tilbakemelding på bakgrunn av læringsmålene i medieuttrykk (design) og mediesamfunnet (innhold). Bruk vurderingspunktene.
CC BY-SASkrevet av Ellen Johansen.
Sist faglig oppdatert 12.07.2017