Utforsk kommunikasjonen i "Chattes"
Se Chattes-episoden om rasisme og bruk det dere har lært om kultur og kommunikasjon til å beskrive og utforske hvordan deltakerne kommuniserer med hverandre. Nederst på siden finner dere relevante artikler. Bruk også gjerne observasjonsskjema med begreper:
Filer
Bruk disse spørsmålene til å beskrive og reflektere rundt de ulike faktorene som påvirker kommunikasjonen i denne Chattes-episoden.
- Hva slags roller har de forskjellige deltakerne, og hvordan påvirker rollene hvordan de kommuniserer? Et eksempel: Faten er i programlederrollen. Hva slags konvensjoner for kommunikasjon finnes det for denne rollen? Følger hun disse spillereglene?
- Hva slags relasjoner er det mellom deltakerne, og hvordan påvirker dette kommunikasjonen? Et eksempel: Gunnar fra Oslo politidistrikt er i sin profesjonelle rolle en autoritet, han er også voksen. Påvirker dette hvordan han snakker til ungdommene? Påvirker dette hvordan ungdommene snakker tilbake til ham?
- Legger dere merke til noen opplagte misforståelser eller kommunikasjon som ikke fungerer bra? Beskriv hva som kan være årsaker til dette.
- Legger dere merke til noen som kommuniserer spesielt godt? Beskriv hva som fungerer godt.
- Tror dere sosiale og kulturelle faktorer hos dere som observatører har noe å si for hva dere definerer som god kommunikasjon?
- Hvem snakker mest? Hvem snakker minst? Hva er årsaker til dette, tror dere?
- Finner dere eksempler på identitetsmarkører i kommunikasjonen til deltakerne?
- Er det forskjeller og likheter i kommunikasjonsstilen til ulike deltakere? Dette kan handle om kjønn, alder, status, sosial klasse eller kulturell identitet. Se både på verbal og ikke-verbal kommunikasjon. Hvordan er samspillet mellom disse faktorene?
Er det forskjeller og likheter i måten deltakerne snakker om rasisme på? Hva tror dere er årsaker til disse forskjellene og likhetene?
Presenter det dere har funnet ut for de andre i klassen. Illustrer poengene deres med eksempler fra programmet.
Relatert innhold
Verdensbilder, menneskesyn og kommunikasjonsstiler kan variere i ulike kulturelle fellesskap. Dette påvirker hvordan vi tolker og skaper mening.
Hvordan kan sosiale faktorer som kjønn, alder, utdanning og status påvirke hvordan vi kommuniserer med andre?