Globalisering og kulturell identitet
Les om globalisering og kulturell identitet i fagartikkelen under.
Bruk Cornell-metoden til å notere stikkord som hjelper deg med å få oversikt over innholdet i artikkelen. Du kan notere med penn og papir eller på skjermen. Et slikt notat skal inneholde:
- en setning som oppsummerer det du mener er hovedspørsmålet eller problemstillingen i artikkelen, helt øverst i notatet
- et to-kolonne-notat der du noterer hovedpoenger i teksten og eventuelle spørsmål teksten stiller, i kolonnen til venstre, og detaljer og utdypninger til dette i kolonnen til høyre
- en oppsummering av innholdet i teksten til slutt
Du kan bruke dokumentet under som utgangspunkt.
Filer
Relatert innhold
Hvordan påvirker globaliseringen oss på forskjellige måter? Kan begrepene «somewheres» og «anywheres» være nyttige for å beskrive kulturell identitet?
I artikkelen om globalisering og kulturell identitet møter du denne påstanden:
«På grunn av internett har vi fått en egen global ungdomskultur, der unge på tvers av landegrenser har mer til felles med hverandre enn de har med voksne fra hjemstedet sitt.»
- Jobb i par eller grupper med å finne minst tre eksempler på dette.
- Del det dere har funnet, i klassen.
- Diskuter: Har globaliseringen mest positive eller negative konsekvenser for ungdommer i dag?
Kan du bruke «somewheres»-begrepet for å beskrive den kulturelle identiteten til ungdommene i NRK-artikkelen under?
- Kan du bruke «anywheres»-begrepet om Usman Mushtaq, som du møter i NRK-artikkelen under? NRK: Jeg har motvillig fornærmet mange
- Kan du finne eksempler på offentlige personer som kan beskrives som «anywheres» og «somewheres»? Del forslagene i klassen, og begrunn hvorfor dere mener etiketten passer.
- Diskuter: Kan disse to begrepene beskrive noe som eksisterende kategorier – som klasse eller motsetningsparet by/bygd – ikke fanger opp?
- Diskuter: Utelukker kategoriene hverandre, eller kan man være både litt «somewhere» og litt «anywhere»?