Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Å kle på seg

De fleste ønsker selv å bestemme hvilke klær de skal ha på seg. Klær skaper folk, sier vi ofte. For de fleste av oss er klærne en del av identiteten vår, og de kan gi et signal om hvem vi er.
Eldre kvinne, som sitter på sengekanten, får hjelp til påkledning av skjorte av en kvinnelig helsefagarbeider. Begge smiler. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Individuelle oppgaver

  1. Det finnes ulike hjelpemidler til av- og påkledning. Gå inn på nettsiden hjelpemidler for av- og påkledning (hjelpemiddeldatabasen.no), og se om du finner bilder av hjelpemidler du kan bruke.

  2. Hva må du tenke på og ta hensyn til når du skal hjelpe andre med av- og påkledning?

Gruppeoppgaver

Tegning av en mann med svarte klær, naglearmbånd og et hodeskallesmykke rundt halsen som ser spørrende inn i et rom hvor tre unge gutter med hiphop-klær danser breakdans og hører på musikk. Han sier "Var det ikke her festen skulle være, da ...?". Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu
  1. Se på tegninga over. Diskuter i klassen.

    1. Hva tenker dere om menneskene på dette bildet?

    2. Hva tror dere klærne betyr for dem?

    3. Hva betyr klær for dere?

    4. Hva tror dere klær betyr for et eldre menneske?

  2. Gå sammen to og to og hjelp hverandre med å ta på ei jakke eller skjorte når den ene armen er lammet.

  3. Del klassen inn i grupper på tre.

    1. Finn fram ulike klær dere har samlet inn på forhånd.

    2. La én i gruppa få bind for øynene mens de andre to finner fram til klær dere tenker kan passe for denne eleven.

    3. Prøv å forklare utseendet på klærne for medeleven med bind for øynene.

    4. Fjern bindet fra øynene, og spør hvordan det han eller hun så for seg ut fra beskrivelsene deres, stemte med det han eller hun ser nå.

    5. Hva fungerte godt?

    6. Bytt roller.

CC BY-SASkrevet av Lillian Brønseth, Marit Smith Sørhøy og Wenche Heir.
Sist faglig oppdatert 06.11.2021

Læringsressurser

Prosedyrer i grunnleggende sykepleie