Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Ulykker og skader

Ulykker som gir alvorlig skade, er fremdeles ei helseutfordring i Norge, selv om det har vært en betydelig nedgang i slike hendelser siden 1950. I denne oppgaven får du mulighet til å fordype deg i forekomst, konsekvens og forebygging av ulykker.
En person ligger på magen i snøen ved siden av et stort tre og et knust akebrett. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hva er ulykke og skade?

En ulykke er en ufrivillig hendelse karakterisert ved en hurtigvirkende kraft eller påvirkning som kan ytre seg i skade på kroppen.

En skade er det konkrete resultatet av en ulykke og skyldes en akutt eller plutselig påvirkning på kroppen av fysiske faktorer (mekanisk energi, varme, elektrisitet osv.) i en mengde eller størrelse som overstiger den menneskelige organismens toleranseevne. Selv om det ikke finnes et presist vitenskapelig skille mellom skade og sykdom, oppstår en skade nesten umiddelbart etter kontakt med den påvirkende faktor.

(Folkehelseinstituttet, 2021)

Del 1. Ulykker og skader i Norge

Les gjennom Folkehelseinstituttets rapport om skader og ulykker i Norge og Folkehelseinstituttets rapport om barn og unges fysiske helse. Svar på spørsmålene under.

  1. Selv om det har vært en betydelig nedgang i dødelighet som følge av ulykker de siste tiåra, er skader og ulykker fremdeles en stor utfordring for folkehelsa. Beskriv hvilke negative konsekvenser ulykker og skader kan gi på individ- og samfunnsnivå. Gi eksempler.

  2. Finn ut hvilke ulykkestyper som fører til flest dødsfall i Norge. Lag et søylediagram som angir ulykkenes prosentvise andel av alle dødsfall.

  3. Gi eksempler på ulike fallulykker og hvilke skader de gir. Hva kan gjøres for å forebygge fallulykker hos barn og unge?

  4. Små barn skader seg hjemme, på barnehage/skole/SFO og på lekeplassen. Ungdom skader seg ofte i forbindelse med trening og idrett. Beskriv hvilke ulykker dette er, og hvilke skader som oppstår.

  5. Tenk over hvilke skader som kan skje i det miljøet du ferdes i. Gi eksempler på tiltak som er utført, eller tiltak du mener burde vært gjennomført for å unngå skader og ulykker.

  6. De fleste ulykker får ikke alvorlige konsekvenser. Gjør rede for hvordan du opptrer i situasjonen og behandler følgende hendelser hos barn og unge: skrubbsår, mindre brannsår, mindre kuttskader, klemming av finger/negl, neseblod, rusk i øyet, gnagsår, forstuing.

Del 2. Ulykkesforebyggende kampanje

Lag en ulykkesforebyggende kampanje for ungdom. Jobb gjerne i grupper (parvis eller flere). Fordel de ulike ulykkestypene som fører til dødsfall (fra spørsmål 2 i del 1), mellom gruppene. Kampanjen kan gjennomføres som stander på skolen. Hver gruppe skal gi informasjon om hvordan forebygge en type ulykker.

Informasjonen på stand presenteres i form av

  • plakat

  • informasjonshefte

  • muntlig informasjon om hva som kan forebygge ulykkene

  • svar på spørsmål fra publikum

Del 3. Refleksjon

Tenk gjennom og diskuter i klassen.

  1. Hva har du lært av dette prosjektet?

  2. Hvordan kan du unngå skader og ulykker i hverdagen og i ditt framtidige arbeid?

  3. Hva kan være til hinder i ulykkesforebyggende arbeid?

  4. Føler du deg kompetent til å behandle overflatiske skader? Hva kan du eventuelt gjøre for å bli bedre?

Kilde

Folkehelseinstituttet. (2021, 14. oktober). Skader og ulykker i Norge. https://www.fhi.no/nettpub/hin/skader/skader-og-ulykker-i-norge/

Relatert innhold

Når du står overfor en person som trenger førstehjelp, må du først finne ut hvor alvorlig situasjonen er.

CC BY-SASkrevet av Siv Stai.
Sist faglig oppdatert 16.06.2022

Læringsressurser

Helseutfordringer hos barn og unge