Smitteutbrudd i Kongsland! - Helsefremmende arbeid (HS-HEA vg2) - NDLAHopp til innhold
Spill
Smitteutbrudd i Kongsland!
Tenk deg at du har ansvaret for smittevernet i en by. Hvordan vil du håndtere et smitteutbrudd? I spillet Smitteutbrudd i Kongsland får du prøve deg på akkurat det. Klarer du å stoppe smitten?
Situasjonen
Vi befinner oss i Kongshammer. Dette er den største byen på øya Kongsland som er et populært turistmål om sommeren. Sykehuset i byen opplever stadig flere innleggelser av pasienter med influensaliknende symptomer.
Du må stoppe smittespredninga
Du har rollen som smittevernansvarlig i Kongshammer, og det er ditt ansvar å sette i verk tiltak som hindrer at smitten sprer seg. På samme tid må du passe på at tiltakene ikke får for store konsekvenser for øyas økonomi og den tilliten innbyggerne har til deg som smittevernansvarlig.
Til læreren – tips til gjennomføring
En alternativ måte å bruke Smitteutbrudd i Kongsland på er å la elevene gjennomføre spillet én gang, uten forberedelser. Når alle har vært gjennom, kan dere ha en felles diskusjon, for eksempel med utgangspunkt i punktene under. Til slutt kan dere gjennomføre historiene en gang til og bruke det dere har diskutert, når dere tar valg underveis.
Det kan være en god idé at elevene gjennomfører historien i par. Da får elevene muligheten til å diskutere de valgene de tar, underveis.
Før dere jobber videre, kan læreren dele inn klassen i smittevernlag. Et lag kan bestå av fire elever, der to og to gjennomfører historien sammen.
Del 1. Smittespredninga starter ...
Strategier for å bekjempe smittespredning
Etter den innledende diskusjonen bestemmer lederen for smittevernlaget at det er lurt å ha en strategi når man skal bekjempe smittespredning. Alle nikker voldsomt for å vise at de er enige.
En strategi er en bestemt plan man gjennomfører for å nå et bestemt mål. Tiltak er noe du gjør for å nå målet ditt. To ulike strategier for å bekjempe smittespredning kan være å sette i verk tiltak
som slår ned smittespredninga
som bremser smittespredninga
Finn ut hva som er hovedforskjellen på disse to strategiene.
Se på tiltakene i lista under. Hva innebærer de ulike tiltakene?
Hvilke tiltak tenker dere kan være aktuelle hvis dere jobber etter en av disse strategiene?
Hvilke tiltak vil være mest egnet til å få ned smitten med den strategien dere har, tror dere?
Mulige tiltak i Smitteutbrudd i Kongsland
stenge ned restauranter og barer
krav om munnbind
krav om kontinuerlig nedvasking
stenge butikker og kjøpesentre
krav om håndhygiene
stenge skoler
stoppe organiserte fritidsaktiviteter
lockdown
reiserestriksjoner
portforbud
stanse kollektivtransporten
sosial distansering
Hvilke konsekvenser tror dere strategien deres vil ha på
økonomien i Kongshammer
tilliten hos innbyggerne
smittespredninga (R-tallet)
Del 2. Test ut smittevernstrategien
Gjennomfør historien i Smitteutbrudd i Kongsland, og ta valg som stemmer overens med strategien dere har fått tildelt.
Historien går over seks runder, og det tar fra 20 til 30 minutter å gjennomføre alle rundene.
Slik er historien bygget opp
Tips!
Etter hver runde får dere en oppsummering av hvordan det har gått. Ta skjermbilder av disse oppsummeringssidene. De er nyttige når dere skal diskutere og vurdere hvordan det har gått etterpå.
Etter seks runder med kamp mot et smittsomt virus er det på tide med oppsummering og evaluering.
Diskuter innad i laget hvordan det gikk.
Hvilke tiltak valgte dere i de ulike rundene?
Hva var R-tallet, økonomien og tilliten i de ulike rundene?
Hva ble konklusjonen til slutt?
Hva gikk bra?
Hva kunne dere gjort annerledes?
Valgte dere å forske på viruset og utvikle vaksine? Hvorfor eller hvorfor ikke?
Hvilke andre tiltak enn dem dere møtte i historien, kunne vært brukt?
Hvert smittevernlag presenterer for de andre. Gi en kort gjennomgang av det følgende:
Hva gikk strategien deres ut på?
Hvilke tiltak gjennomførte dere?
Hvordan fungerte strategien?
Hvilke positive effekter hadde strategien?
Hvilke negative effekter hadde strategien?
Vurder de positive og negative effektene opp mot hverandre, og gi en samlet vurdering av strategien.
Hvis dere skulle gjennomført historien igjen, hvilke endringer ville dere gjort i strategien?
Videre arbeid
Aktivitetene under kan benyttes for å jobbe videre med tematikken i Smitteutbrudd i Kongsland.
Betydningsgradestokk
Betydningsgradestokk
Bruk kortene med tiltakene fra Smitteutbrudd i Kongsland. Hvis dere har andre forslag til tiltak, kan dere skrive inn disse i de tomme rutene.
Jobb sammen i par eller små grupper.
Tegn et koordinatsystem med x- og y-akse. La "tillit" eller "økonomi" være enhet på x-aksen og "effekt på smittespredning" være enhet på y-aksen.
Diskuter og vurder hvor stor innvirkning tiltakene har på smittespredning og økonomi/tillit. Jo større innvirkning tiltakene har på smittespredning, jo høyere opp på y-aksen skal tiltaket plasseres. Jo større innvirkning et tiltak har på økonomi, jo lenger til høyre skal det plasseres.
Når dere har blitt enige innad i gruppa: Lim kortene på koordinatsystemet. Heng opp koordinatsystemene til alle gruppene i klassen slik at dere kan sammenlikne dem.
Diskuter felles i klassen. Hvilke tiltak er mest effektive for å redusere smittespredninga? Valgte dere disse tiltakene i historien?
Hvordan virker disse tiltakene inn på tilliten til innbyggerne i Kongshammer? Velg 1 eller 2 karakter fra spillet. Forsøk å sette dere inn i hvordan ulike tiltak virker inn på livet til vedkommende.
Bruk karakterene i Smitteutbrudd i Kongsland til å lage et rollespill.
Skriv ut bildene, lim dem på kartong og klipp ut.
Fest bildene av karakterene til trepinner (grillspyd er godt egnet), og lag et rollespill med "pinnedukkene". Dere kan for eksempel ta utgangspunkt i noen av dialogene fra Smitteutbrudd i Kongsland eller velge tema selv.
Skriv et kort manus/lag ei dreiebok.
Finn et egnet bakgrunnsbilde for rollespillet, og spill inn en kort film.
Vis fram filmene for hverandre i klassen. Kanskje dere også kan legge dem ut på skolens sosiale medier?
Bruk programmering og lag et program som velger tiltak. I programmet skal brukeren oppgi den situasjonen som gjelder til enhver tid.
Brukeren skal skrive inn
verdi for R-tall
økonomisituasjonen (i prosent)
tilliten (i prosent)
Programmet skal foreslå det tiltaket som vil være best egnet i den gjeldende situasjonen.
Ta for eksempel situasjonen slik den framkommer i tabellen. Hvilket eller hvilke smitteverntiltak vil være best egnet her?
Eksempel på situasjon
Tiltak
Verdi
Smittespredning (R-tall)
1,8
Økonomi
90
Tillit
80
Her er R-tallet høyt, samtidig som vi har god økonomi og mye tillit å spille på hos innbyggerne. I denne situasjonen bør programmet foreslå et tiltak som har veldig god effekt på smittespredninga. Siden både økonomi og tillit har høye verdier, kan man koste på seg et dyrt og inngripende tiltak.
Virkning av tiltakene i Smitteutbrudd i Kongsland
Tiltak
Reduksjon i R-tall
Tillit, kostnad
Økonomi, kostnad
Krav om håndhygiene
15 %
15
5
Krav om munnbind
15 %
10
5
Krav om kontinuerlig nedvasking
10 %
5
5
Sosial distansering
15 %
10
15
Stenge ned restauranter og barer
20 %
15
10
Stenge skoler
25 %
15
15
Stoppe organiserte fritidsaktiviteter
15 %
20
5
Stenge butikker og kjøpesentre
5 %
15
5
Lockdown
70 %
35
45
Portforbud
40 %
30
20
Stanse kollektivtransporten
5 %
5
5
Reiserestriksjoner
20 %
10
10
Skriv koden som trengs i et slikt program.
Test programmet og se om det fungerer som dere tenkte.
Diskuter
Hva kan være fordelen med et program som til enhver tid "forteller" hvilket tiltak som er best?
Hvilke begrensinger kan det ligge i et slikt program?
I historien i spillet er det gått ut fra at hvert tiltak virker uavhengig av andre tiltak som blir gjennomført samtidig. Dette er en forenkling og ikke nødvendigvis slik det ville ha fungert i det virkelige liv.
Hvorfor bruker vi ofte forenklinger når vi lager modeller og simuleringer?
Er det slik at hvert tiltak virker uavhengig av andre tiltak i virkeligheten?
Diskuter hvilke konsekvenser ulike tiltak vil ha, hvis de er avhengige av hverandre. Hvordan vil det påvirke
smittesituasjonen (R-tallet)
økonomien
tilliten i befolkningen
Ut fra det du har lært om smittespredning og immunitet: Er det andre forenklinger som er gjort i denne historien?