Hopp til innhold

Fagstoff

Å skape gode relasjoner

I helsearbeid har god samhandling mellom deg og pasient eller bruker betydning for det arbeidet du skal gjøre. Væremåten din og din evne til å vise og handle empatisk og anerkjennende har betydning for det å utvikle en god relasjon.
Eldre mann i samtale med en kvinne, de sitter på en benk utendørs. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Væremåte

Når du møter en pasient eller bruker for første gang, er du en fremmed for denne personen. Du må derfor ta imot pasienten eller brukeren slik du tar imot en hvilken som helst fremmed person, med respekt og positiv interesse.

For å skape en god relasjon må du være bevisst egen væremåte. Væremåten din i møte med andre påvirker selve relasjonen mellom dere. Hva signaliserer du med kroppen? Signaliserer du trygghet og imøtekommenhet eller travelhet, uro og avvisning?

For å utvikle en god relasjon er det viktig at væremåten din viser vennlighet, interesse og imøtekommenhet. At du er avslappet, men samtidig er konsentrert og lytter nøye, har betydning for hvordan den andre oppfatter deg. Når du er levende og spontan med ekte mimikk og snakker tydelig med ord mottakeren kan forstå, bidrar det positivt i relasjonen. Også blikket og kroppsspråket ditt påvirker relasjonen, så vær bevisst på hvordan du bruker dette.

I tillegg har det betydning for en god relasjon at du er uredd og kan samtale om det pasienten eller brukeren vil snakke om. Du bør ikke avbryte, men la pasienten eller brukeren komme til orde, og du bør klare å trekke ut det viktigste i innviklede historier. Still gjerne spørsmål for å se om du oppfatter det riktig, det er også med på å styrke kommunikasjonen mellom dere.

Empati

At du viser empati, har også betydning for en god relasjon mellom deg og den andre. Empati er evnen til å sette seg inn i en annens situasjon og til å forstå den andres følelser, tanker og reaksjoner.

Empati handler om å være orientert mot den andre slik at du får tilgang til den andres erfaringer, følelser og måter å tenke på. På den måten får du kunnskap om den andres indre opplevelser. Når du får denne kunnskapen om andres indre liv, kan du respondere støttende og bekreftende. Det gir deg også informasjon om hva som er viktig for den andre, slik at du kan hjelpe på den andres premisser og dermed gi bedre omsorg.

En kvinnelig helsefagarbeider sitter på huk foran en eldre kvinne som sitter på en stol, hun smiler og stryker kvinnen på kinnet. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Anerkjenne

I helsearbeid er empati en profesjonell ferdighet. Men vi skal ikke bare forstå den andre, det er også viktig at vi melder tilbake at det er oppfattet og respektert. Vi må formidle at vi forsøker å forstå, og deretter ta hensyn til det vi oppfatter som viktig for den andre. Det hjelper lite at du forstår den andre, hvis du ikke videre handler ut fra denne forståelsen til det beste for personen.

Når noen opplever seg empatisk forstått, men ikke anerkjent eller respektert, kan det føre til at personen føler seg fordømt. For å unngå dette er det viktig at vi bekrefter de følelsene og reaksjonene personen uttrykker.

Å anerkjenne noen handler om å vise at du bekrefter og respekterer den andres opplevelser, og det er det følelsesmessige aspektet som er det sentrale. Du viser at du tåler den andres følelser og aksepterer at dette er personens opplevelse. Vis at du forstår og respekterer tanker og reaksjoner uansett hvilke følelser den andre formidler. Du prøver å forstå hvordan den andre opplever det ut fra sitt perspektiv. Det betyr ikke at du skal anerkjenne handlinger som ikke er gode, men at du anerkjenner følelsen som oppstår i denne situasjonen.

Utfordringer til deg

  1. Hvordan kan du bli bevisst på din egen væremåte i samhandling med andre?

  2. Hvorfor er empati en profesjonell ferdighet i helsearbeid?

  3. Hvorfor er anerkjennelse viktig for å skape gode relasjoner?

Kilde

Røkenes, O. H. & Hanssen, P.-H. (2012). Bære eller briste. Kommunikasjon og relasjon i arbeid med mennesker (3. utg.). Fagbokforlaget.

CC BY-SASkrevet av Siv Stai.
Sist faglig oppdatert 10.10.2021

Læringsressurser

God kommunikasjon