Kommunikasjon ved nedsatt hørsel - Kommunikasjon og samhandling (HS-HEA vg2) - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Kommunikasjon ved nedsatt hørsel

Når du skal kommunisere med noen som har nedsatt hørsel, må du tenke på både hvor du plasserer deg, bakgrunnsstøy og tydelighet i uttale og tempo. Tegn-til-tale (TTT) kan også være greit å lære og bruke.

Oppgaver

  1. Hvilke tekniske hjelpemidler kan være nyttige for mennesker med nedsatt hørsel? Søk på internett og skriv ned hvilke hjelpemidler du finner.

  2. Hvordan kan du gjennom kommunikasjon skape en relasjon til en person som har nedsatt hørsel?

  3. Hvordan kan du skape gode situasjoner for kommunikasjon med personer med nedsatt hørsel?

  4. Hvilke utfordringer i hverdagen tenker du at en person med nedsatt hørsel har?

  5. Hva menes med at nedsatt hørsel er ei sammensatt utfordring?

  6. Gå inn på Nasjonal kompetansetjeneste for døvblindes hørselsimulator. Utforsk hvordan forskjellige typer hørselstap kan oppleves i ulike situasjoner.

Utforsk tegnordboka

Å bruke tegn-til-tale som støtte til talen er et godt hjelpemiddel for å kommunisere med mennesker som har nedsatt hørsel.

Gå inn på Tegnordbok eller last ned appen Tegnordbok. Undersøk hvordan du kan bruke nettsida eller appen.

Bruk tegnordboka og øv deg på enkelte ord og setninger sammen med medelever. Finn tegn på enkelte ord og øv dere sammen:

  • farger: blå, rød, svart

  • matvarer: taco, pizza, grøt, spagetti

  • dyr: katt, hund, ku, hare

  • møbler: stol, seng, rullestol, bord

  • kropp: munn, ansikt, hånd og hender, fot og føtter

  • aktivitet: fotball, strikke, gå, jogge

  • daglige gjøremål: pusse tenner, vaske ansiktet, vaske hendene, gre håret, barbere seg

Finn gjerne flere ord som er aktuelle i hverdagen deres eller i praksis.

Prøv å si følgende setninger ved hjelp av tegn-til-tale:

  • Jeg liker deg.

  • Jeg vil gå på tur.

  • Jeg liker ikke spagetti.

  • Liker du epler?

  • Vil du ha en klem?

Finn gjerne flere setninger, og øv dere på å bruke tegn-til-tale i hverdagen.

Skrevet av Siv Stai.
Sist faglig oppdatert 30.09.2023