Prosjekt: lag din første app
Foreslått tidsbruk
Vi foreslår tidsbruk i de ulike delene av prosjektet under. Tidsbruken vil variere fra elev til elev. Det angitte estimatet bør være oppnåelig for de fleste elever.
Steg 1: Research om app-utvikling og UX-design
Start med å sette deg godt inn i fagstoff om app-utvikling. Det vil hjelpe deg med å forstå en del begreper som er sentrale innen UX-design, og vi kommer til å referere til disse begrepene underveis i prosjektstegene.
Tidsbruk: to skoletimer
NDLA-ressurser om app-utvikling
Steg 2: Idéutvikling
Du trenger flere idéer som du skal jobbe videre med. Selv om det kan være fristende å velge den første idéen du kommer fram til, er det ikke nødvendigvis den beste. Du bør derfor ha minst tre idéer før du går videre.
Tidsbruk: to–seks skoletimer
Du kan bruke dette skjemaet når du jobber med idéene dine:
Filer
Steg 3: Opplæring i programvare
Programmet du skal bruke, heter Adobe XD, og du bør sette av litt tid til å lære deg det. Du kan starte med videoene som vi har lagt ut her, men du vil nok ha behov for å lære deg flere funksjoner jo lenger ut i prosessen du kommer.
Adobe: Get started with our step-by-step guide. Opplæring og brukerstøtte for Adobe XD
Tidsbruk: to–ti skoletimer
Steg 4: Lag enkle wireframes
Med utgangspunkt idéene dine skal du nå lage low fidelity-wireframes. Her bør fokuset være på struktur og navigasjon. Det kan være lurt å lage flere wireframes av den samme idéen for å kartlegge forskjellige løsninger og utfordringer. Målet bør være å lage minst to wireframes for hver idé. Du kan bruke Adobe XD eller blyant og papir.
Tidsbruk: to–seks timer
Steg 5: Testing
La en eller to av medelevene dine, eventuelt noen hjemme, se på wireframene dine og gi deg tilbakemelding. Her bør du fokusere på navigasjon og om brukerne forstår måten du har strukturert innholdet på. Forstår de ikke hvordan man kan komme seg videre eller finne fram til innholdet, må du nok forandre på en del ting.
Tidsbruk: to–fire skoletimer
Steg 6: Avanserte wireframes / prototype
Når strukturen og navigasjon er på plass, kan du begynne å jobbe med design og avansert funksjonalitet. Bruk gjerne litt tid på å finne ut hvordan innholdet kan vises på best mulig måte, og hvilke muligheter du har med Adobe XD.
Repeter tipsene fra Christian Bilstad i artikkelen Tips fra en UX-designer.
Tidsbruk: fire–åtte skoletimer
Steg 7: Ferdigstilling og testing
Skriv en liten tekst om applikasjonen din. Tenk at noen finner applikasjonen i en app-butikk og gjerne vil vite litt mer om hva den gjør.
Når det er på plass, kan du lage din egen gruppe med betabrukere. Del applikasjonen din med flere potensielle brukere og be om tilbakemelding. Bruk denne tilbakemeldingen til eventuelle forbedringer før du leverer det inn.
Tidsbruk: to–fire skoletimer