Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Bli kjent med regelverket

Når du skal jobbe i helse- og oppvekstsektoren, må du være kjent med lover og regler som regulerer arbeidet i disse sektorene, og allmenne spilleregler som gjelder i arbeidslivet. Hvordan kan kunstig intelligens hjelpe deg med å bli kjent med regelverket?
En ung mann sitter på en sofa og holder boka Norges lover i hendene. Foran ham er det en parykk med hvitt, krøllete hår på et stativ. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Del 1: Spørsmål til kompetansemålet

  1. Hva betyr det at et regelverk regulerer det arbeidet du skal gjøre? Skriv med egne ord hva dette betyr for arbeid i helse- og oppvekstsektoren. Lag gjerne en tegning til forklaringa di.

  2. Hvorfor er det nødvendig at du som skal arbeide i helse- og oppvekstsektoren, kjenner til og jobber etter lovene og reglene som gjelder for sektoren?

Del 2: Bli kjent med regelverk i helse- og oppvekstsektoren

I denne oppgaven kan du bruke NDLAs praterobot. Prateroboten kan være en ressurs når vi skal få informasjon og kunnskap om noe, men vi må huske på at den ikke alltid gir korrekte svar. Vi må lære oss å være kritiske til de kildene vi bruker når vi henter informasjon.

Innlogging på NDLAs praterobot

Vær oppmerksom på at digitale tjenester med innlogging kan samle inn persondata, og at dette krever databehandleravtale.

Bruk for eksempel NDLAs praterobot dersom den er tilgjengelig for din skole. Du finner den ved å logge deg inn på Min NDLA.

1. Test NDLAs praterobot

Skriv inn spørsmålene under i prateroboten, og skriv ned svarene du får.

  1. Hvilke regelverk regulerer arbeidet i helsesektoren?

  2. Hvilke regelverk regulerer arbeidet i oppvekstsektoren?

2. Sjekk andre kilder

Nå skal du sjekke og vurdere om prateroboten ga deg informasjon du kan stole på, ved å sjekke andre kilder.

  1. Gå inn på Helsedirektoratets nettsider om lover og forskrifter. Sammenlikn oversikten over lovene med det prateroboten svarte om regelverk i helsesektoren. Er det de samme lovene?

  2. Gå inn på Utdanningsdirektoratets nettsider og velg Regelverk, tilsyn og tilskudd øverst til høyre. Sammenlikn lovene med det prateroboten svarte om regelverk i oppvekstsektoren. Er det de samme lovene?

3. Hva gjelder i ditt yrke?

Dersom du har bestemt deg for å utdanne deg innen en spesiell retning i helse- og oppvekstsektoren, kan du sjekke hvilke regelverk som gjelder for dette yrket ved hjelp av prateroboten.

  1. Skriv for eksempel følgende inn i roboten: "Hvilke regelverk regulerer arbeidet til en helsesekretær?"

  2. Bytt ut yrket du valgte i spørsmål A, med et annet yrke innen helse- og oppvekstfag, og spør på nytt. Hvilke svar får du nå?

4. Diskuter i klassen

  1. Var svarene dere fikk, nyttige og relevante med tanke på å bli kjent med regelverk i helse- og oppvekstsektoren?

  2. Var innholdet riktig og pålitelig (til å stole på)?

  3. Hva var riktig, og hva var feil? Hva kan du gjøre neste gang for å få riktig svar, eller for å få bekreftet at du har fått riktig svar?

  4. Hvilke konsekvenser kan det få dersom vi stoler helt på kunstig intelligens?

Elever i et klasserom. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Del 3: Forstå regelverket

Du kan bruke prateroboten til å forstå regelverket bedre.

  1. Velg deg et av regelverkene i helse- og oppvekstsektoren du vil bli bedre kjent med, og søk opp dette.

  2. Velg en del av regelverket, legg det inn i prateroboten, og be den om å forklare det på en enklere måte.

  3. Vurder teksten du fikk. Ble det enklere å forstå regelverket på denne måten? Kan du gjengi det med egne ord eller med stikkord?

  4. Vurder og diskuter innholdet i svarene dere får, i klassen.

    • Var svarene enklere å forstå?

    • Var svarene nyttige for å forstå regelverket bedre?

Jente foran laptop. Illustrasjon.

Del 4: Lag en tekst

Bruk prateroboten til å lage en kort tekst tilpasset elever på vg1 helse- og oppvekstfag. Teksten skal forklare lovverket og hvorfor du som fagarbeider må kjenne til lovverket i sektoren du skal jobbe i.

  1. Angi robotens rolle, for eksempel: "Vær en barne- og ungdomsarbeider i barnehage." (Bytt ut "barne- og ungdomsarbeider i barnehage" med det yrket du vil utdanne deg til.)

  2. Vær presis når du formulerer ledeteksten. For eksempel: "Forklar kort lovverket en barne- og ungdomsarbeider som skal jobbe i barnehage, må kjenne til, og begrunn hvorfor en barne- og ungdomsarbeider må kjenne til lovverket i arbeidet i barnehagen." Eller "lag en kort tekst der du forklarer sentralt regelverk i arbeidet som barne- og ungdomsarbeider".

  3. Er du fornøyd med teksten du får? Hvis ikke kan du gi flere instruksjoner til prateroboten. For eksempel: "Teksten må inkludere litt forklaring av lovverket i arbeidslivet."

  4. Vurder teksten du har fått. Gir teksten god nok informasjon om sentralt regelverk som regulerer arbeidet i helse- og oppvekstsektoren?

  5. Medelevers vurdering. Be en medelev lese gjennom teksten. Be om å få tilbakemelding på om teksten er forståelig, og om den gir en faglig begrunnet forklaring av sentralt regelverk i det yrket du har skrevet om.

Del 5: Refleksjon

  1. Hvordan bidro prateroboten til at du fikk kunnskap om målet om å kunne gjøre rede for sentralt regelverk som regulerer arbeidet i helse- og oppvekstsektoren?

  2. Hvordan kan kunstig intelligens være et verktøy i læringsarbeidet på helse- og oppvekstfag?

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Siv Stai og Vigdis Haugan.
Sist faglig oppdatert 13.03.2024

Læringsressurser

Lover og regelverk