Hopp til innhold

Fagstoff

Bloggplakaten

Thomas Moen har laget en plakat for bloggere. Bloggplakaten tilsvarer Vær varsom-plakaten for journalister. Plakaten har fått en god del kritikk, blant annet fordi Moen er en såkalt bloggmanager som har kommersielle interesser i blogging.
Bloggerne er raskt ute med å dokumentere det som skjer rundt dem. Men det finnes ingen redaktør som garanterer for sannheten i d

Noen bloggere hevder at de ikke trenger regler for hvordan de skal skrive. En av Norges mest leste bloggere, Ulrikke Lund, tar avstand fra reglene. Bloggplakaten er nå endret og rettet spesielt mot bloggere med kommersielle budskap.

Bloggplakaten

1. Du som blogger

1. har rett til å skrive om hva du vil, så lenge du følger norsk lov

2. har et ansvar for å være ærlig og troverdig

3. bør ikke selge meningene dine, og bør omtale produkter på en ærlig måte

4. kan ha stor påvirkningskraft, særlig mot unge lesere – ha alltid dette i tankene!

5. bør henvise når du omtaler merkevarer eller mennesker og oppgi kilder

6. bør opplyse når du har mottatt godtgjørelser eller har mottatt produkter for å skrive om disse

7. bør ivareta din integritet slik at din troverdighet ikke svekkes

2. Du som bloggleser

1. bør være klar over at innhold KAN være påvirket av tredjepart

2. bør være klar over at bloggere kan skrive om produkter de kan ha mottatt gratis og/eller har blitt betalt for å skrive om

3. bør stille deg kritisk til bloggers meninger dersom bloggeren har mottat produktet eller blitt betalt for å omtale det

3. Du som annonsør

1. bør ta et ansvar for at blogger følger norsk lov og merker innlegg/innhold som er sponset

2. burde ikke kontakte personer under 18 år uten foreldres samtykke

3. burde la bloggere skrive sin ærlige mening, uten påvirkning, slik at bloggerens integritet ivaretas

CC BY-SASkrevet av Kristin Eriksen Vold.
Sist faglig oppdatert 04.03.2018

Læringsressurser

Innføring i skriving i mediefag