Hopp til innhold

Fagstoff

Virkemidler i skriftlig arbeid

Språklige virkemidler kan vekke harme, få folk til å gråte eller få lesere til å utføre en bestemt handling. En tekstforfatter i mediebransjen må ha ordet i sin makt.

En plakatserie fra reklamebyrpået Oktan Orangeriet viser en kommunikasjonskampanje der konseptet er knyttet til det å finne opp nye ord. Orden «Seteslusk» og «Decibeldust» finnes rett og slett ikke i norske ordbøker. Her har tekstforfatterne, sammen med andre i Orangeriet, jobbet fram nye sammensatte ord til kampanjen for Skyss: Ver grei. Betydningen av ordene er formulert som i en ordbok, og meningen ordene gir oss sammen med illustrasjonene, er ikke tilfeldig. Plakater og videosnutter skal oppdra publikum til å oppføre seg bedre på banen og på busser i Bergen og omegn.

Se videoen Brøytebølle.

Plakatserie for holdningskampanje i kollektivtransport. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hva er språklige virkemidler?

Fortelleteknikk og bruk av virkemiddel henger nøye sammen. Fortelleteknikk handler om oppbyggingen av tekster. Bruk av språklige virkemidler handler om å jobbe med de små detaljene i språket helt ned på ord- og setningsnivå.

Nye ordsammensetninger og enkelt språk er altså eksempler på språklige virkemidler. Andre virkemidler du sikkert har hørt om, er:

  • ladede ord
  • gjentakelse
  • sammenligning
  • kontrast
  • humor
  • alvor
  • rim
  • rytme
  • språkbilde
  • metafor
  • overdrivelse
  • underdrivelse
  • osv.

Mange adjektiver er eksempler på ladede ord som kan brukes som effektive språklige virkemidler. En metafor er et språklig bilde der du erstatter de egentlige ordene for noe med andre ord som beskriver, for eksempel: «Hun er familiens solstråle.» Metaforer kan brukes til å kaste lys over en person eller et fenomen på en ny måte og gi leseren en rikere opplevelse av teksten.

Hvilke språklige virkemidler du velger å bruke, avhenger av hva som er formål, målgruppe og kanal for teksten. Når du skriver for unge lesere er det viktig at vanskelige ord blir erstattet med enkle ord eller blir forklart.

Øvelse med bruk av ladede ord og metaforer

  1. Skriv en dialog mellom to personer der temaet er været. Snakk gjerne sammen to og to om været, og skriv deretter ned samtalen.
  2. Lag en liste med morsomme adjektiv.
  3. Stryk adjektivene dere først brukte i dialogen, og legg inn nye adjektiver fra lista, der det er mulig.
  4. Til slutt later dere som om været egentlig er en person av det motsatte kjønn. Juster dialogen slik at leseren «nesten» forstår hva samtalen om været egentlig handler om.
CC BY-SASkrevet av Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 04.06.2020

Læringsressurser

Innføring i skriving i mediefag