Tilhører du målgruppa?
Du har sikkert opplevd at du av og til får lyst til å lese mer, se videre på et TV-program eller undersøke en nettside nærmere? Da har produsentene klart å utforme medieuttrykket slik at det passer til den målgruppa du tilhører.
Sammenlign de ti eksemplene nedenfor:
- Hvilket av medieuttrykkene i de fem gruppene ville du helst brukt tid på? Grunngi svaret.
- Hvem i bekjentskapskretsen din tror du ville prioritert annerledes? Grunngi svaret.
- Diskuter gjerne svaret du kom fram til, med en medelev. Er dere enige eller uenige?
- Dersom dere er uenige, hvordan kan det forklares?
Eksempler til vurdering:
Avisoppslag
Eksempel nr 1: Aftenposten junior
Eksempel nr. 2: Bergens Tidende
YouTube
Eksempel nr. 3: Prebz og Dennis
Eksempel nr. 4: Blogghanna
TV-program
Eksempel nr. 5: Gossip Girl
Eksempel nr. 6: Fader Brown (Father Brown)
Holdningskampanjer
Eksempel nr. 7: Helsedirektoratet
Eksempel nr. 8: Røykesluttkampanjen Stopptober hos Dagbladet
Reklame
Eksempel nr. 9: Reklamevideo for Freia melkesjokolade
Eksempel nr. 10: Reklameannonse for Lerum eplejus (se under)
CC BY-SASkrevet av Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 25.04.2018