Hopp til innhold
Oppgave

Podkast som kilde for en fagartikkel

I denne oppgaven skal du lytte til en podkast som handler om forskjellen på faktabaserte ytringer og andre ytringer. Så skal du bruke podkasten som en muntlig kilde i en fagartikkel om fakta, fiksjon og desinformasjon.

Oppgave 1: Fagbegreper og vanskelige ord

Før du lytter til podkasten: Sjekk at du forstår noen viktige fagbegreper og noen vanskelige ord.

Oppgave 2: Undersøk kildene i podkasten Fakta og fiksjon

I podkasten møter du Inger Merete Hobbelstad, kulturjournalist og kommentator i Dagbladet, og Kjersti Løken Stavrum, administrerende direktør i Stiftelsen Tinius og Blommenholm Industrier. Stavrum har tidligere vært redaktør i Aftenposten, generalsekretær i Norsk Presseforbund og leder av Ytringsfrihetskommisjonen.

Slå opp på nett, og skriv ned stikkord.

  1. Hvem er de to kvinnene som er med i samtalen?

  2. Hva kjennetegner organisasjonene de er tilknyttet?

Oppgave 3: Lytt til podkasten og ta gjerne notater

Få en oversikt over samtalen. Lytt og stopp podkasten når du noterer.

  1. Hvem sier hva om ulike temaer i denne podkasten? Bruk gjerne fagbegrepene i oppgave 1 som utgangspunkt.

  2. Skriv en kort oppsummering om hva de to kvinnene sier om fakta og fiksjon.

Foto av smilende jente som kikker oppover mot teksten "Lytt deg gjennom mediefaget".

I denne podkasten møter du Inger Merete Hobbelstad, kulturjournalist og kommentator i Dagbladet, og Kjersti Løken Stavrum, tidligere redaktør i Aftenposten, generalsekretær i Norsk Presseforbund og l...

0:00
-0:00
Podkast: Ragna Marie Tørdal / CC BY-SA 4.0

Oppgave 4: Lag en disposisjon til en fagartikkel

Oppgave 5: Skriv en fagartikkel

Skriv en fagartikkel om forskjellen på faktabaserte ytringer og andre former for ytringer.

  • Gi også råd om hvordan unge på din alder kan lære seg å skille mellom ulike typer ytringer.

  • Bruk andre kilder i tillegg til podkasten.

  • Bruk mediefaglige begreper i fagartikkelen.

CC BY-SA 4.0Skrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 08.03.2021