22.juli: "Vi må aldri glemme!"
Del 1: Reflekter over historiefortelling om 22. juli
Hvorfor lager vi medieproduksjoner om det verste terrorangrepet på sivile i Norge siden andre verdenskrig? Og hvordan kan vi dramatisere en så alvorlig hendelse på en etisk forsvarlig og respektfull måte?
I del 1 skal du vurdere tre ulike trailere fra dramatiseringer basert på terrorangrepene. Du skal studere bruken av fortelleteknikk og virkemidler og vurdere grepene regissørene har tatt. Er filmspråket tilpasset det alvorlige temaet?
Del 2: Lag fortellingen "Vi må aldri glemme!"
Du får i oppdrag å lage en fortelling med arbeidstittelen "Vi må aldri glemme!".
Målgruppe
Barn i småskolen (5–10 år)
Medium
Valgfritt uttrykk, f.eks. artikkel, tegneserie, fotoserie, dokumentarfilm eller podkast
Premiss: "Vi må aldri glemme!"
Bestem deg for hvorfor du mener at vi aldri må glemme 22. juli. Formuler tankene dine i to-tre setninger og la dem være drivkraften når du skal lage fortellingen din.
Utfordringer
- Hvilke allmenne hensyn må du ta overfor ei så ung målgruppe?
- Hvordan vil du fortelle om terror til noen som aldri har opplevd den?
- Hva skal være vinklingen din?
- Hvilke etiske og moralske dilemmaer kan du støte på?
- Hvem bør fortelle historien?
- Hvilke virkemidler kan du bruke for å vekke målgruppa?
Presentasjon av resultatet
Lever det ferdige produktet til læreren din og vis det fram i klassen.
Relatert innhold
Nettside hos idunn.no
Nettside hos rushprint.no