Hopp til innhold

Oppgave

Analyser en interaktiv fortelling

Se en interaktiv fortelling alene eller sammen med klassen. Studer og observer hvordan den er bygd opp, ta ulike valg, og beskriv og analyser den interaktive fortellingen.

LK20
En interaktiv historie gir en rekke valg som påvirker historien. Illustrasjon.

Interaktiv historiefortelling gir deg som bruker mulighet til å ta en rekke valg med ulike alternativer.

Oppgave

Gjør en analyse av en interaktiv fortelling. Bruk strukturen fra sjekklista under. Denne passer best til en skriftlig analyse, men den kan tilpasses et annet format som en presentasjon eller en video.

Målet med denne oppgaven er at du skal bli trygg på begreper som interaktivitet, dramaturgi og hva interaktiv historiefortelling er. Gjennom utforsking av en interaktiv historie skal du finne igjen kjennetegn ved en interaktiv fortelling. Du skal se på flere mulige utviklinger av en fortelling som starter med ett utgangspunkt. Når du er en aktiv mediebruker, får du mulighet til å påvirke forløpet. Når du selv gjør en analyse, setter opp strukturen og til slutt reflekterer over hvordan du opplever en interaktiv historie, stiller du sterkere når du selv skal utvikle interaktive fortellinger.

Fase 1: Sett deg inn i fagkunnskap om interaktivitet

Fase 2: Velg en interaktiv fortelling og finn informasjon om fortellingen

Velg en ganske kort fortelling, maks. 20 minutter. Det ligger flere korte interaktive fortellinger på Netflix som "Minecraft: Story mode" og "Bear Grylls: Den utfordrende villmarken". Finn informasjon ut fra punkt 1 i sjekklista nederst.

Fase 3: Se produktet

Se produktet og jobb med punkt 2 og 3 i sjekklista. Dette kan gjøres individuelt eller i plenum i klassen. Enten kan dere systematisk alltid velge alternativ til venstre eller høyre, eller så kan dere velge fra gang til gang. Ser klassen den interaktive fortellingen sammen, kan dere stemme over alternativene dere velger. Gjør det med håndsopprekning, lapper med alternativer a og b eller gjennom et interaktivt program. Poll Everywhere er et gratis verktøy som kan brukes i PowerPoint, og her kan dere stemme over alternativer fortløpende.

Fase 4: Se produktet igjen og prøv andre alternativer

Nå er det på tide med en alternativ versjon. Velg andre alternativer enn den første gangen. Se punkt 4 i sjekklista.

Fase 5: Gjør analysen

Se punkt 5 i sjekklista og gjør analysen.
Du kan finne inspirasjon om momenter du kan trekke inn i en filmanalyse i denne NDLA-læringsressursen.

Fase 6: Reflekter

Se punkt 6.

Sjekkliste analyse av interaktiv fortelling

  1. Ha med kort informasjon om den interaktive fortellingen:

    • Tittel
    • Skaper
    • Produksjonsår
    • Varighet
    • Medietype
    • Format/lenke/tjeneste
    • Kort beskrivelse av utgangspunktet for fortellingen (sted, karakter, mål)
    • Minst ett bilde (oppgi kilden)
  2. Sett opp struktur med valgene du tar når du ser filmen første gang, nummerer disse. Nummerer hvert valg fra starten av med tall fra én og utover. Beskriv alternativene med bokstaver fra a og utover. Skriv helt enkelt og i stikkordsform.
  3. Beskriv og forklar de valgene du tar og hvordan historien utvikler seg. Vis til strukturen fra punkt 2. Fortell hvorfor du gikk for disse valgene.
  4. Se fortellingen igjen, ta andre valg, utvid strukturen fra punkt 2. Beskriv og forklar hva som er likt og ulikt fra den første versjonen du så. Legg merke til hvordan historiene slutter.
  5. Analyser fortellingen. Trekk inn fagkunnskaper og dine egne tanker og refleksjoner. Gå for den første eller den andre versjonen du så. Beskriv hovedtrekk i handlingen. Velg deg ut to av temaene under som du fokuserer på.

    • Dramaturgi
    • Hvordan interaktivitet påvirker historien
    • Bruk av virkemidler (velg et par)
    • Klippeteknikk
    • Karakterer, utvikling og samspill
  6. Reflekter til slutt. Skriv et par avsnitt om hvordan du opplevde denne interaktive fortellingen. Hva er fordeler og ulemper med å ha en multilineær, interaktiv fortelling sammenlignet med en lineær fortelling uten valg og påvirkning av deg som seer? Hva har du selv lært om interaktive fortellinger av å analysere denne fortellingen? Skriv tre tips til deg selv og andre medieelever som skal lage en interaktiv fortelling.


Sist oppdatert 06.01.2020
Skrevet av Stina Åshildsdatter Grolid

Læringsressurser

Historiefortelling

Læringssti

Fagstoff

Oppgaver og aktiviteter

Kildemateriale