Egenvurdering i emnet mediene dekker og skaper behov
Hva vet du om hvilke behov mediene dekker i hverdagslivet vårt, og om hvordan mediene kan være med på å skape kunstige behov?
Læringsmål
Når du har jobbet med dette emnet, bør du
kjenne til behovene mediene dekker i hverdagslivet vårt, og kunne reflektere over dine egne medievaner
forstå hvordan reklame og influensere er med på å skape behov vi ikke visste at vi hadde
kunne utøve kritisk mediekompetanse i møte med ulike ytringer i mediene
kunne reflektere over den kraften mediene har til å påvirke holdninger, identitet og selvforståelse
Viktige begreper i emnet mediene dekker og skaper behov
Her er en oversikt over noen viktige begreper som du bør kunne:
behov
bruksstudier
filterboble
influenser
intimjournalistikk
iscenesetting
kritisk mediekompetanse
livsstilsreklame
produktplassering
sosial stelling
CC BY-SASkrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 10.11.2022