Hopp til innhold

Fagstoff

Markedsføring i det skjulte

Filmen Den perfekte familien problematiserer skjult markedsføring. Mottakerne tror de ser livet og vanene til ekte mennesker, og forstår ikke at det dreier seg om reklame.
En mann og en kvinne står tett sammen og har blikket rettet mot det samme punktet – ryggen til en mann som står foran dem. Foto.

Om filmen Den perfekte familien

Steve og Kate Jones framstår som et perfekt ektepar. De er vakre og velkledde, har et stort herskapshus og penger til å kjøpe alt de måtte drømme om.

Ekteparet blir umiddelbart lagt merke til av nysgjerrige naboer da de flytter inn i et velstående villaområde. Parets to tenåringsbarn, som representerer alt som er kult og trendy, blir også raskt populære på den nye skolen.

Det tar ikke lang tid før naboer, venner og nye bekjentskaper begynner å kjøpe de samme tingene som trendsetterfamilien.

Profesjonelle påvirkere

Ganske tidlig i filmen kommer det fram at noe ikke er helt som det ser ut til med familien Jones. Dette er ikke en ekte familie, men en markedsføringsenhet bestående av fire profesjonelle påvirkere. Jobben deres er å selge produkter gjennom å framstå som rike, vakre og vellykkede.

Filmen problematiserer en type skjult markedsføring der mottaker ikke forstår at det dreier seg om reklame, men tror at det de ser, er livet og vanene til ekte mennesker. Det kan trekkes paralleller mellom filmens tematikk og hvordan såkalte "influensere" reklamerer for ulike produkter på blogger og sosiale medier, uten at det alltid er tydelig for publikum at det dreier seg om reklame.

Du kan se filmen nedenfor.

Produktplassering

Produktplassering er en form for skjult reklame der et selskap betaler for at produktet deres vises i ett eller flere medier.

James Bond-filmene var tidlig ute med produktplassering. Kjente merkevarer har helt siden den første Bond-filmen i 1962 dukket opp i handlingen – mot betaling.

En mann i dress og slips står og skuer alvorlig mot noe i bakkant av kamera. Armbåndsuret hans er synlig, selv om han har hånda i lomma. Til høyre i bildet er det parkert en grå bil med utenlandske kjennemerker. Landskapet i bakgrunnen har kort, brun vegetasjon og er tåkelagt. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu
Beskrivelse av en scene i James Bond-filmen Skyfall

James Bond lister seg bortover den mørke gangen, trekker sin Walther PPK-pistol, og når kamera skifter vinkel idet han smyger seg gjennom den halvåpne døra, er det første vi får se, armbåndsuret hans – av merket Omega. Like etter skjønner vår helt at skurken har flyktet, og han springer ut i gata, der agent Moneypenny venter i en Land Rover.

De starter straks jakten på den Audi-kjørende slemmingen, og etter noen fartsfylte minutter gjennom Istanbul fortsetter jakten til fots på taket av et tog. Superagenten klatrer fra godsvogn til godsvogn, over og forbi anleggsmaskiner av merket Caterpillar, og idet PPK-en går tom for kuler, ser han ingen annen mulighet enn å starte opp en av disse Cat-ene. Han tar et fast grep rundt girspaken og ser på sin Omega-klokke igjen før han resolutt kjører over et parti med Volkswagen-bobler på vei mot skurken.

På øret har han hovedsentralen i London, der alle bruker Sony-datamaskiner og ulike typer Sony-utstyr. Glemte vi å nevne at han selvfølgelig hele tiden er ulastelig antrukket – i en Tom Ford-designet dress?

Morgan Spurlock utforsker produktplassering

I 2011 lagde Morgan Spurlock, som er avbildet nedenfor, en dokumentarfilm ved navn The Greatest Movie Ever Sold. Filmen handler om reklame og produktplassering i filmindustrien, og at filmregissør Morgan Spurlock på en humoristisk måte forsøker å skaffe sponsorer til filmen. Filmen er finansiert utelukkende med nettopp produktplassering og reklame.

Person som stirrer inn i kamera med et alvorlig blikk og med armene i kors. Han har på seg en grå dress påsydd mange logoer og merkevarenavn. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Tina Andersson Jensen, Axel Sandberg og Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 14.03.2021

Læringsressurser

Mediene dekker og skaper behov