Hopp til innhold

Fagstoff

Influensermarkedsføring

Mange av oss blir påvirket av influensere. Men hva kjennetegner influensermarkedsføring, og hvordan jobber influenserbransjen for å påvirke oss?
Kendall Jenner. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Tenk over

Hva er de tre første navnene du tenker på når du hører ordet influenser?

Følger du noen influensere på sosiale medier, og er du blitt påvirket til å mene, like eller kjøpe noe?

Hva er influensermarkedsføring?

Influensere har en posisjon som gjør at de påvirker hva andre mener, liker eller kjøper. De er forbilder og kan tjene godt på sin påvirkningskraft.

Influensermarkedsføring er en form for markedsføring hvor en annonsør benytter seg av en eller flere influensere i markedskommunikasjonen. Formålet med denne typen markedskommunikasjon kan for eksempel være merkevarebygging eller å øke salget ved å knytte bestemte produkter til influensere som har påvirkningskraft på målgruppen.

Å nå ei målgruppe gjennom influensere

Ved å dra nytte av tilliten og troverdigheten influenserne har som trendsettere og forbilder for sine lojale følgere og beundrere, kan en nå ut til og påvirke målgruppene for produktene mer effektivt.

Influensermarkedsføring kan for eksempel foregå i form av produktplassering i bilder og videoer som blir publisert på influenserens kanaler på sosiale medier. Det kan også være å betale influenserne for å fremme og anbefale visse varemerker i sine tekster og ulike innlegg på sosiale medier. I videoen nedenfor får du et lite innblikk i hvordan klesmerket Ball benytter influensermarkedsføring:

For å forenkle det litt er prinsippet med denne markedsføringsformen det samme som om en venn anbefaler deg å prøve en ansiktskrem eller et spesielt merke. Dersom du stoler på personens dømmekraft, vil mest sannsynlig dette rådet eller anbefalingen påvirke deg sterkere enn en reklame for det samme produktet ville ha gjort.

Influensermarkedsføring fungerer på samme måte, slik at du kan målrette mot et publikum av likesinnede mennesker som følger en person de ser opp til og stoler på.

Karen Elene Thorsen, kjent som Fattig student

I filmen nedenfor får vi et innblikk i hvordan influenseren Karen Elene Thorsen, kjent som Fattig student, jobber med markedsføring via sosiale medier, og i arbeidet hennes med appen Sulten.

Karen Elene Thorsen forteller også om hvorfor hun startet Instagram-kontoen "fattig.student", og på hvilken måte det å finne løsninger for å kaste mindre mat er godt for både miljøet og lommeboka.

Jenny Skavlan prøver å skape ny trend

Vet du hva en bolero er? Enkelt sagt er en bolero en kort jakke som ender under brystet. I episoden nedenfor av NRK-serien Avkledd får Jenny Skavlan hjelp av flere influensere til å forsøke å skape en ny trend ved å relansere boleroen. Tror du de lykkes?

I den relaterte artikkelen nedenfor kan du se NRK-dokumentaren "Influenser". I dokumentaren undersøker NRK-programleder Vilde Bratland Erikstad hvordan influenserbransjen jobber for å påvirke deg.

Tenk over

Synes du det kan være vanskelig å se hva slags innhold som er kjøpt og betalt, når du ruller gjennom Instagram-feeden din? Hva tenker du om dette?

Relatert innhold

I dokumentaren «Influenser» undersøker NRK-programleder Vilde Bratland Erikstad hvordan influenserbransjen jobber for å påvirke deg.

Kilder

Ebrahimi, A., Erikstad, V.B. og Kumano-Ensby, A.L. (2020, 19. september). Det påvirkerbransjen ikke viser deg. NRK. https://www.nrk.no/dokumentar/xl/det-pavirkerbransjen-ikke-viser-deg-1.15160391

Influenser. (2020, 21. mai). I Wikipedia. https://no.wikipedia.org/wiki/influenser

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 22.09.2021

Læringsressurser

Mediene dekker og skaper behov