Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Aktsom bruk av bilder og sitater i journalistikken

Vær Varsom-plakaten stiller de samme kravene til aktsomhet ved bruk av bilder som til skriftlig og muntlig framstilling. Journalisten skal videre være åpen om bakenforliggende forhold som kan være relevante for publikums oppfatning av det journalistiske innholdet.

Oppgave 1) Skriv en bildetekst

Les NRK sitt innlegg: "Aps mektige partisekretær om bildet av at Kjerkol «feira» med Giske – Dette var ingenting

Les May Britt Lagesens innlegg hos Trønderdebatt: VGs fremstilling er feil! Det blir ikke feiret i Trøndelag Ap for tiden

  1. Hva tenker du om bildet av Giske og Kjerkol etter å ha lest dette innlegget?
  2. Skriv en bildetekst som du mener er dekkende for bildet av feiringen til AP Trøndelag.
  3. I mediekommentaren sin kaller Sven Egil Omdal VGs oppslag "bevisst tendensiøs journalistikk". Hva betyr det, og hva mener du om denne påstanden?
  4. Forklar hva som kjennetegner kritisk journalistikk, og sett dette i sammenheng med dine egne meninger.

Oppgave 2) Gjør deg kjent med saken

Les NRK-oppslaget: Sofie om VG-saken: – Helt forferdelig å miste kontroll over min egen historie

  1. Hvorfor mener den kvinnelige kilden at hun er misbruk av journalisten som skrev om Bar Vulkan-saken?
  2. Hvilke konsekvenser fikk dette oppslaget for Trond Giske?
  3. VG ble senere dømt i Pressens Faglige Utvalg (PFU) for brudd på Vær Varsom-plakaten. På hvilke punkter i Vær Varsom-plakaten ble VG felt?
    Les saken i Kampanje: Massiv fellelse av VG i PFU: - En skamplett i norsk pressehistorie

Oppgave 3) Lag en oppsummering

Professor Svein Brurås er kritisk til PFUs behandling av Bar Vulkan-saken på ett område. Hva er hans tanker om VGs valg av bilder i saker som disse? Les kommentaren til Brurås, og skriv en oppsummering av det han skriver om VGs valg av bilder.

Svein Brurås: Bar Vulkan-saken i PFU – en kommentar


Sett oppsummeringen i sammenheng med det du jobbet med i oppgave 1 og 2, og rediger det du har av tekst til et meningsinnlegg om saken. Lever etter avtale med lærer.


CC BY-SASkrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 11.02.2022

Læringsressurser

Presseetikk