Egenvurdering i emnet presseetikk
Hva kan du om presseetiske regler, pressens selvjustis og hvorfor det er viktig med et tydelig skille mellom journalistikk og markedskommunikasjon?
![Hånd som trykker på et digitalt vektsymbol. Foto / digital illustrasjon.](https://api.ndla.no/image-api/raw/X2pqrdrI.jpg?width=1024)
Læringsmål
Når du har jobbet med dette emnet, bør du
vite hva presseetikk er og ha kjennskap til Vær Varsom-plakaten og PFU
kunne peke på sterke og svake sider ved prinsippet om medienes selvjustis
forstå hvorfor kildevern i noen tilfeller er nødvendig
kunne reflektere over etiske problemstillinger som oppstår når en journalist bruker utradisjonelle arbeidsmetoder
kunne drøfte i hvilken grad uklare skiller mellom journalistikk og markedsføring svekker nyhetsmedienes troverdighet
Viktige begreper i emnet presseetikk
Her er en oversikt over noen viktige begreper som du bør kunne:
innholdsmarkedsføring
integritet
kildevern
medieetikk
presseetikk
samtidig imøtegåelse
selvjustis
undercover-journalistikk
Vær Varsom-plakaten
CC BY-SASkrevet av Ragna Marie Tørdal.
Sist faglig oppdatert 04.11.2022