Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Tar influensere samfunnsansvar?

Influensere har makt til å påvirke holdninger og oppfatninger i samfunnet. Men tar de ansvar for det de legger ut?
En vlogger strømmer en video direkte fra en
togplattform. Fotomontasje.

En influenser kan nå mange med innleggene sine og har dermed makt til å påvirke holdninger hos en stor målgruppe. Mens noen influensere får kritikk for å produsere innhold som bidrar til å gi folk negativt selvbilde, viser andre etisk bevissthet rundt innholdet de produserer. Etisk bevissthet går ut på å vise ansvarlighet, veie ulike hensyn mot hverandre og reflektere.

Oppgave: Tar influensere samfunnsansvar? Digital presentasjon

  1. Gjør research på ulike sosiale medier. Ta for deg profilene til norske influensere med mange følgere.
  2. Finn eksempler på influensere som bruker påvirkningskraften sin til noe positivt for samfunnet.
  3. Velg ut en influenser, og lag en digital presentasjon. I presentasjonen går du inn på disse punktene:

    • Hvem: Presenter influenseren med navn, bilde, følgertall og så videre.
    • Målgruppe: Definer målgruppen til influenseren.
    • Publiseringskanal: Hvilke sosiale medier bruker influenseren til å publisere innhold? Vis til konkrete eksempler.
    • Kommunikasjon: Hvordan kommuniserer influenseren til følgerne sine? Vis til konkrete eksempler.
    • Etisk bevissthet og samfunnsansvar: På hvilken måte viser influenseren etisk bevissthet og samfunnsansvar rundt innholdet han eller hun presenterer? Vis til konkrete eksempler fra publiserte innlegg.
  4. Hold presentasjonen for resten av klassen.
  5. Muntlig aktivitet: Still spørsmål til klassen etter at du er ferdig med presentasjonen. Her er noen eksempler på spørsmål du kan stille:

    • På hvilken måte kan denne influenseren påvirke holdninger og oppfatninger i samfunnet?
    • På hvilken måte er denne influenseren en god rollemodell?
    • På hvilken måte blir dere påvirket av influensere?
CC BY-SASkrevet av Eva Sophie Wolff-Hansen.
Sist faglig oppdatert 06.11.2020

Læringsressurser

Mediepåvirkning