Hopp til innhold

Fagstoff

Markedsføring på Facebook

Facebook er en viktig markedsføringskanal for mange bedrifter. Du kan markedsføre bedriften din fra din egen bedriftsside på Facebook, og du kan kjøpe annonser.
Russehuset sin bedriftsside på Facebook. Skjermdump.

Facebook-side for bedrifter

Det første steget for å drive markedsføring på Facebook er å opprette en egen Facebook-side for bedriften. Det koster ingenting å opprette en slik side, og bedriften kan bli synlig på det mest brukte sosiale mediet i Norge.

Her finner du noen eksempler:

Facebook-siden til BIK BOK

Facebook-siden til Uno-X Norge

Facebook-siden til Haaheim Gaard

Utforming av innlegg

På Facebook kan du som bedrift holde kontakt med kunder via innlegg, kommentarer og private meldinger. For å nå ut til flest mulig er det viktig å legge ut innhold som skaper engasjement.

Innleggene på siden må ha et enkelt budskap som treffer målgruppen. Bruk gjerne humor og spre glede. Da er det større sjanse for at du får likes, kommentarer og delinger. Mange stiller spørsmål i innleggene sine for å øke engasjementet i form av kommentarer. Det er da viktig å anerkjenne engasjement ved å svare på kommentarer.

Målretting av innlegg

Ved publisering av et innlegg kan du velge hvem som skal se innlegget. Du kan velge mellom offentlig, begrenset publikum eller målretting i nyhetsoppdateringen.

Velger du målretting, kan du nå ønsket publikum ved å legge inn valg for hvem du ønsker skal se det aktuelle innlegget. Du beskriver ønsket publikum ved å legge inn interesser, alder, kjønn, språk og sivilstatus.

En bedrift som selger russeklær, kan for eksempel målrette innleggene mot begge kjønn, 17-19 år, bosatt i Norge.

Konkurranser på Facebook

Mange bedrifter har konkurranser på Facebook for å skape engasjement. Du har sikkert deltatt i en slik konkurranse.

Det er viktig at konkurranser eller utlodninger følger god markedsføringsskikk i henhold til markedsføringsloven. Markedsføringen må ikke krenke allmenne etikk- og moraloppfatninger. Det er blant annet ikke tillatt med kjønnsdiskriminerende reklame. Les markedsføringsloven hos Lovdata og les mer om markedsføringsloven hos NDLA.

Det er også egne retningslinjer for markedsføring på Facebook. Det er blant annet ikke tillatt å ha deling eller tagging som betingelse for å kunne vinne et produkt. Lik og kommenter er derimot tillatt. Du må også ha med dato for trekning.

Finn en konkurranse på Facebook. Undersøk om den følger markedsføringsloven og retningslinjene til Facebook.

Fremme et innlegg på Facebook

Det er begrenset hvor mange av følgerne dine som får innleggene dine opp i nyhetsoppdateringen sin. Hvem som får se innleggene dine, avgjøres av Facebook sine algoritmer.

Ønsker du å nå flere, kan du betale for å fremme innlegg. Det er veldig enkelt. Etter at du har lagt ut innlegget, klikker du på "Frem innlegget". Så velger du målgruppe, budsjett og hvor lenge fremmingen av innlegget skal vare.

Annonse på Facebook

For å annonsere på Facebook, klikker du inn på Facebook Business. Her har de satt opp sju trinn for å opprette en annonse og måle effekten av annonsen.

Mens fremming av innlegg gjøres fra bedriftens Facebook-side, går annonser direkte fra annonsesenteret til Facebook.

Bruk av informasjonskapsel

Når du går inn på en side du ikke har vært inne på før, får du ofte opp denne meldingen:

«Vi bruker informasjonskapsler (cookies) til å lagre valgene du gjør på vårt nettsted, og til å sammenstille statistikk og personliggjøre våre markedsføringsfremstøt. Hvis du klikker for å fortsette på nettstedet, godtar du at vi bruker informasjonskapsler.»

Bedriften bruker da informasjonskapsler for å spore din aktivitet på deres nettside.

For å kunne målrette annonsen din best mulig, bør du knytte bedriftens nettside opp mot bedriftens Facebook-side. Dette gjør du ved å opprette noe som kalles en piksel i Facebook sitt annonseverktøy. Pikselen er en kode som du deretter installerer på bedriftens nettside.

Ved hjelp av Facebook-piksel kan du lettere måle effekten av annonsene på Facebook. Den registrerer aktiviteten som skjer på nettsiden din etter at noen har klikket på annonsen, for eksempel hvor mange som kjøper noe fra nettsiden i etterkant.

Remarketing

Facebook-piksel kan også brukes til det som kalles remarketing, som vil si å vise annonsen til de som allerede har besøkt nettstedet ditt. Det er derfor det ofte dukker opp annonser på Facebook for sider vi nettopp har søkt på i nettleseren.

Vi kan også bruke remarketingprinsippet for å nå nye kunder ved å speile våre nåværende kunder. Pikselen registrer de som besøker nettsted vårt og retter annonsen mot folk som ligner på disse, tilsvarende interesser, alder, kjønn med mer. På denne måten kan vi målrette annonsen mot nye kundegrupper, som forhåpentligvis også vil være interessert i våre produkter.

Begreper

Algoritme: Dette er et program som forteller datamaskinen steg for steg hva den skal gjøre. Facebook sin algoritme er programmet/prosedyren som bestemmer hvilke innlegg som skal vises til hvem.

Fremming av innlegg: Dette er en betalingsfunksjon som brukes for at flere skal se et bestemt innlegg. Innlegget kan også målrettes.

Informasjonskapsel: En informasjonskapsel, også kalt cookie, er en liten fil en webside oppretter på din maskin for å samle inn informasjon om din nettaktivitet.

Målretting av innlegg: I stedet for å velge offentlig når du skal publisere et innlegg, velger du målretting i nyhetsoppdateringen. Der kan du velge kjønn, alder, interesser og sted for hvem du vil skal se innlegget ditt.

Remarketing: Dette er å vise en annonse til de som allerede har besøkt nettstedet ditt.

CC BY-SASkrevet av Tone Hadler-Olsen.
Sist faglig oppdatert 29.05.2019

Læringsressurser

Veiledning i produksjon for sosiale medier