Viral markedsføring - Medie- og informasjonskunnskap 1 - NDLA

Hopp til innhold
Fagartikkel

Viral markedsføring

Viral markedsføring er en form for markedsføring som blir stadig viktigere for å opprettholde gode relasjoner til kundene. Når en virksomhet tar i bruk eWOM for å spre et budskap gjennom ulike sosiale medier, kalles det viral markedsføring.

Med viral markedsføring menes konsepter og budskap av en slik karakter at det kopierer og sprer seg selv. Viral markedsføring går ut på å lage innlegg, videoer og lignende i sosiale medier som du får lyst til å dele med andre gjennom eWOM.

Eksempler på viral markedsføring

Eksemplene er mange. Du logger på Facebook og får opp en melding om at en av vennene dine er en «sann globetrotter». Dette går fram av en uhøytidelig test, og du blir oppfordret til å ta den samme testen. Du klikker på linken og kommer til en side fra en turoperatør som har laget en quiz for å markedsføre sitt nye bonuskort til folk som reiser med fly mer enn tre ganger i året.

Du blir stilt en del morsomme flervalgsspørsmål og får til slutt opp en score som du blir oppfordret til å dele med vennene dine. Slik kan du bli med i trekningen av en gratis flybillett til en verdi av 10.000 kroner. Siden du godt kunne tenke deg en gratis flybillett, klikker du på linken og deler resultatet med dine 500 Facebook-venner, som så blir oppfordret til å klikke på linken for å ta den samme globetrottertesten.

Hvis vennen din også har 500 Facebook-venner, hvorav 400 ikke tilhører ditt sosiale nettverk, har dette innlegget blitt videresendt til hele 900 personer. Sannsynligvis vil flere av de 500 vennene til vennen din klikke på linken og ta testen, og trolig kommer også flere av dine venner til å gjøre det.

Effektiv form for markedsføring

Som du ser, blir et budskap spredt ekstremt fort og effektivt gjennom delinger og andre former for eWOM som vi med en fellesbetegnelse kaller viral markedsføring.

For dem som lykkes med en viral markedsføringsstrategi, er dette en smart, effektiv og billig måte å reklamere på. Hvis du treffer målgruppen, kan effekten bli formidabel ved at budskapet spres som ild i tørt gress.

Skrevet av Kjetil Sander.
Sist faglig oppdatert 07.03.2017