Ytringsfrihetens grenser
- Lytt til nyhetsinnslaget på Dagsrevyen med ordfører i Porsgrunn, Robin Kåss og jurist og ytringsfrihetsekspert Anine Kierulf .
Les nyhetsartikkel på nrk.no: Koran-brenning skaper trøbbel for Sverige: Nå setter norsk politi foten ned for Sian
Se flere nyhetsinnslag om brenning av Koranen på nrk.no: Koranbrenning
Lag et rollespill som er organisert på samme måte som et debattprogram på TV.
Roller:
- tre "fagpersoner" (for eksempel redaktør, jurist, religionsviter) (paneldeltagere)
- tre "politikere" (for eksempel fra Ap, KrF og FrP) (paneldeltagere)
- eventuelt tre personer som representerer "folkets stemme" (en ungdom med muslimsk bakgrunn, en ungdom med ikke-muslimsk bakgrunn, en pensjonist) (intervjues blant publikum)
- 1 "programleder"
- eventuelt to fotografer og en lys- og lydansvarlig dersom dere velger å filme debatten
Resten av klassen kan stille spørsmål til paneldeltagerne.
Framgangsmåte:
1. time: Forberedelse
Se innslaget fra Dagsrevyen og les nyhetssakene på nrk.no. Bruk gjerne også flere kilder til å forberede argumentasjonen til rollefiguren din. Skriv ned stikkord som du kan bruke i innlegget ditt, eller de spørsmålene du vil stille til panelet.
Programleder bør snakke med paneldeltagerne på forhånd og avklare hvor lang tid hver paneldeltager kan bruke på innlegg, og planlegge tida slik at alle parter kommer til orde.
2. time: Rollespill
Gjennomfør debatten i klassen.
Dersom dere velger å filme debatten, bør et kamera til enhver tid være rettet mot den som har ordet. Det andre kameraet bør fange opp reaksjoner hos andre paneldeltagere eller hos publikum.
Husk at debatten skal være seriøs og saklig, og at du skal lytte til og vise respekt for de andres synspunkter. Innleggene bør være korte og argumentasjonen gjennomtenkt.
Hjemmelekse: Etterarbeid (1 time)
- Skriv et refleksjonsnotat der du referer ulike synspunkter i debatten. Vurder holdbarheten av argumentene i lys av det du vet om menneskerettigheter, ytringsfrihet og trykkefrihet i Norge.
- Til slutt lager du en kort TV-anmeldelse av debatten ut fra de forventninger du har til dette programformatet.
- Dersom dere har valgt å filme debatten, bør en gruppe få i oppgave å redigere opptaket og dele videofila med resten av klassen.
- Brukte du forberedelsestida effektivt?
- Var du aktiv i rollespillet?
- Lyttet du til de andres argumenter?
- Hadde du nok faglig innsikt til å få fram synspunktene til rollefiguren din på en overbevisende måte?
- Har du fått med alle viktige argumenter i refleksjonsrapporten?
- Har du sjekket om innholdet i din TV-anmeldelse er i tråd med det som er vanlig for denne sjangeren?
Relatert innhold
I et demokratisk samfunn har alle lov til å ytre seg. Mediene har et spesielt ansvar for å informere om det som skjer, og for å avsløre maktmisbruk.