Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Plast i barnehager, skoler og SFO

Leker og utstyr til barn og unge er ofte produsert i plast. Plast kan påvirke helsen og miljøet vårt. Derfor er det viktig at vi har en bevisst holdning til bruk av plast i arbeid med barn og unge.
Barn bygger med treklosser. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Lek og aktivitet

Lek og aktiviteter er en viktig del av barns liv. I lek og aktivitet bruker barn ulike leketøy og forskjellig utstyr. Leketøy og utstyr som barn bruker, må være av god kvalitet. Det må være slitesterkt og tåle en god del, og lett å rengjøre. Det er viktig at lekene og utstyret er trygt og ikke utgjør en helsefare – det vil si at det ikke inneholder miljøgifter.

Leker i plast

Mye av utstyret og lekene barn bruker, er laget av plast.

Plastleker kan inneholde farlige miljøgifter. Det er viktig å være oppmerksom på at myke plastleker, som for eksempel badeleker, myke plastdukker, plastdyr og så videre, inneholder et stoff som heter ftalater. Dette stoffet, ftalater, kan forstyrre vårt eget hormonsystem og utviklingen hos barn. Fra 2007 har det i Norge vært forbudt å bruke ftalater i leker og produkter for barn opptil 14 år.

Plastleker og plastprodukter utgjør en fare for naturen dersom det ikke blir håndtert på en forsvarlig måte. Plast brytes ikke ned i naturen, men smuldrer opp i mindre biter (mikroplast), som da kan tas opp av dyr som tror det er mat. Det er funnet mikroplast i matvarer som fisk og sjømat, honning, bordsalt, sukker, flaskevann og kranvann. Dyr kan også sette seg fast i plastposer, tau og andre større plastgjenstander og dø av det.

Ansvar som barne- og ungdomsarbeider

Som barne- og ungdomsarbeider har du ansvar for at leketøyet og utstyret barna bruker, er trygt, og at bruk ikke fører til noen helseskader. Samtidig har du som barne- og ungdomsarbeider ansvar for å lære barn om plast og bidra til at de får kunnskap og utvikler vilje til å ta vare på miljøet vårt.

Alternativer til plast

I denne oppgaven skal du undersøke hvorfor det er ønskelig å redusere bruk av plast, hvor mye plast som blir brukt på en arbeidsplass der du som barne- og ungdomsarbeider kan jobbe, og hvordan vi kan redusere bruk av plast i arbeid med barn. Gjør avtale med en barnehage, skole, SFO, klubb eller bolig om å få komme på besøk for å undersøke og gjøre et intervju.

Oppgaver

  1. Diskuter fordeler og ulemper med bruk av plast i barnehage og skole/SFO. Er det viktig å redusere bruken av plast i skoler og barnehager? Er det forskjell på hvilke typer plast det er snakk om og hva de brukes til?
  2. Ta kontakt med en arbeidsplass for intervju. Dere kan for eksempel undersøke

    • hva som finnes av leker og utstyr som inneholder plast
    • rutiner for håndtering av plastavfall
    • hvordan de jobber for å bevisstgjøre barnas forhold til plast
    • hvordan de jobber for å legge grunnlaget for barnas evne til å tenke kritisk i omgang med plast
    • hvordan barnehager, skoler og SFO kan redusere plastforbruket sitt
  3. Du har fått i oppgave å kjøpe inn leker og utstyr til din avdeling eller SFO (velg selv hvilken alder). Hvilket utstyr og hvilke leker kan du skaffe for at det skal være miljøvennlig? Lag en liste og finn alternative leker som ikke inneholder plast. For eksempel:

    • Turkopper i plast kan erstattes med metallkopper.
    • Plastperler kan erstattes med...
    • Plastspader kan erstattes med…

    Hvor viktig er prisen på lekene som skal kjøpes inn?

  4. Barnehagen Leketoppen har bestemt seg for å redusere bruk av plast mest mulig. Du har fått ansvaret for å lage et skriv til de foresatte der du forklarer bakgrunnen for avgjørelsen og hvilke konsekvenser dette får for barnehagen.
CC BY-SASkrevet av Siv Stai og Riborg Anna Ringereide.
Sist faglig oppdatert 21.09.2020

Læringsressurser

Miljøbevisste valg i yrkesutøvelsen