Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Lag en digital fortelling

Når vi lager vår egne digitale fortellinger, får vi erfaring som skapere av et produkt. Det gir oss kunnskaper og erfaringer på en annen måte enn når vi er tilskuere til andres fortellinger.
Tre barn sitter inntil en vegg og ser på et nettbrett sammen. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

En digital fortelling er en kort film hvor vi ser bilder og eventuelt tekst, og i tillegg hører vi stemme og musikk. I barnehager og skoler/SFO lager barna selv slike digitale fortellinger. Hvis du ikke kjenner til dette fra før, kan du finne mer informasjon på internett. I tillegg kan du kanskje bli inspirert av filmen som Eidesåsen barnehage lagde i 2016 (lenke ligger i relatert innhold på denne siden).

Oppgave

  1. Lag en digital fortelling. Av utstyr trenger du et nettbrett med programvare for å lage digital fortelling/film.

    1. Finn ut hva din digitale fortelling skal handle om.

    2. Hvem skal du lage filmen for? Målgruppe.

    3. Hvilken musikk, bilder, tekster og innlest tekst vil du bruke?

    4. Planlegg innholdet i fortellingen. Lag gjerne en skisse av de ulike sekvensene.

    5. Start med å ta bilder av det du vil ha med i filmen, og legg bildene inn i riktig rekkefølge i programmet.

    6. Deretter velger du musikk og tekst.

    7. Lag produktet ferdig, og vis det til klassen din.

  2. Hvordan kan du få med barn og unge på å lage digitale fortellinger? Beskriv hvordan du vil gå fram, og forklar hvorfor du vil gjøre det på denne måten.

  3. Å lage sin egen digitale fortelling kan være et fint utgangspunkt for å snakke om personvern og digital dømmekraft. Finn ut hvordan du kan jobbe med personvern i ei barnegruppe etter å ha laget en digital fortelling sammen med dem.

  4. Hvilke utviklingsområder blir stimulert og utviklet hos barn og unge når de får være med på å lage digitale fortellinger?

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Riborg Anna Ringereide.
Sist faglig oppdatert 11.10.2021

Læringsressurser

Digital hverdag