Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Hva er trygghet?

Som barne- og ungdomsarbeider skal du sørge for at barn og unge opplever trygghet i barnehage, skole/SFO, bolig og klubb. Men hva er egentlig trygghet, og hvordan legger vi til rette for at barn blir trygge?
Et barn ler og svømmer med tolv baderinger rundt kroppen, bare armene, hodet og beina stikker ut. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgaver

  1. Gi en utdypende forklaring på hva trygghet er.

  2. Finn ut hva Abraham Maslow mente med trygghetsbehov.

  3. Når kjenner du på trygghet, og når føler du deg utrygg?

  4. Lag en liste over personer, situasjoner og annet som gjør deg trygg.

  5. Hva skjer fysisk og mentalt når en kjenner seg trygg og når en kjenner seg utrygg?

  6. Kan litt utrygghet være sunt for mennesker? Forklar.

  7. Hva betyr det at trygghet og utrygghet er subjektive opplevelser?

  8. Hva påvirker følelsen vår av trygghet?

  9. Voksne som jobber med barn, må ha en grunnleggende holdning om at de skal skape trygghet for barn og unge. Hva ligger i det?

  10. Hvordan kan du vise at du ivaretar barn og unges trygghet?

  11. Hvordan kan du fremme trygghet, og hvorfor er det viktig at du skaper trygghet for barn og unge? Forklar og gi eksempler.

  12. I arbeidet ditt vil du møte barn og unge som er traumatisert. Hva må du være ekstra opptatt av når det gjelder trygghet i slike tilfeller?

  13. Forklar hvordan vi skal jobbe for at barn og unge blir

    1. trygge på seg selv

    2. trygge på andre

    3. trygge på å høre til

    4. trygge i omgivelsene

  14. Hva tenker du når du hører dette?

    • "Barn kan ikke bygge trygghet alene."

    • "Straff øker utrygghetsfølelsen."

  15. Tenk tilbake på en gang du følte deg utrygg. Hva gjorde de voksne for at du skulle føle deg trygg? Fungerte det bra eller dårlig for deg?

CC BY-SASkrevet av Riborg Anna Ringereide.
Sist faglig oppdatert 16.06.2021

Læringsressurser

Trygghetssirkelen